Reuters
StoryEditor

Dobré časy pre aerolinky sa skončili. Prečo sa naprieč nebom rozmáha kríza?

27.03.2019, 23:00
V rámci konkurenčného boja sa kryštalizujú veľkí hráči leteckého priemyslu. Zanechávajú však za sebou aerolinky, ktoré im nevedia čeliť a krachujú.

Slávna talianska letecká spoločnosť Alitalia vstupuje do najnáročnejšieho týždňa svojej existencie, v týchto dňoch sa definitívne rozhodne o tom, či bude naďalej lietať, alebo sa zaradí do zoznamu desiatok aerolínií, ktoré za posledný rok a pol skrachovali.

V roku 2017 Alitalia požiadala taliansku vládu o zaradenie pod zvláštnu správu po tom, ako jej zamestnanci v odboroch odmietli plán reštrukturalizácie.

Odvtedy ju pri živote udržuje preklenovací úver v objeme 900 miliónov eur. Spoločnosť má však čas len do konca týždňa, aby predložila záchranný plán.

Po niekoľkomesačných rokovaniach s potenciálnymi partnermi Ferrovie dello Stato a Delta Air Lines sa britská letecká spoločnosť easyJet rozhodla, že o kúpu talianskych prestížnych aerolínií nemá záujem.

Alitalia však bojuje s finančnými problémami už viac ako desaťročie. Spoločnosť bola na pokraji bankrotu trikrát za posledných 11 rokov a zisk naposledy zaznamenala v roku 2002.

Do ekonomických problémov sa spoločnosť v minulosti dostala najmä vďaka významnému podielu štátu. Ešte v roku 2008 bývalý taliansky premiér Silvio Berlusconi zablokoval ponuku od Air France-KLM na prevzatie Alitalie s tým, že „národný prepravca musí ostať v talianskych rukách“.

Namiesto predaja potom Taliansko prevzalo väčšinu dlhov leteckej spoločnosti.

Práve vďaka tomu sa podľa talianskeho odborníka Olivera Bacchelliho na čele aerolínií striedali „nekompetentní manažéri“, ktorí sa podľa neho roky riadili pravidlom „riešiť, ale nič nevyriešiť“. Napriek tomu patrí Alitalia k významným hráčom na trhu.

Dlhé roky bola Alitalia čisto talianska vďaka tomu, že ešte pre 20 rokmi platilo nariadenie, že kto chce pracovať v Alitalii, musí byť obyvateľom Ríma alebo jeho najbližšieho okolia. HN sa preto v otázkach a odpovediach pozreli na dôvody problémov leteckých spoločností, ktoré ovplyvňuje aj havária Boeingu 737 MAX8.

menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
27. apríl 2024 11:45