StoryEditor

Autá v roku 2020. Takto to bude vyzerať

08.04.2014, 00:32
Autor:
fnkfnk
Takto vidí blízku budúcnosť automobilov Slovenská technická univerzita.

Ako bude vyzerať svet áut v roku 2020? Predovšetkým ekologickejšie. „Sci-fi snom“ konštruktérov je, aby malo auto asi 600 kilogramov a spotrebúvalo dva až tri litre tradičného paliva na kilometer,“ myslí si Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity, člen Rady Svetovej federácie automobilových inžinierov.

Iný „lifestyle“

Vývojári podľa neho už teraz hľadajú spôsoby, ako splniť európske normy. „Ak by sme išli len cestou elektromobilov, na cestách by museli pribudnúť množstvá nabíjacích staníc a výrazne by rástla spotreba medi. Navyše, aj pri nich treba brať do úvahy, že elektrina sa často vyrába spaľovaním fosílnych palív.“

V čase sa však mení nielen postoj k ekológií, ale aj k autám ako takým. „Mladí ľudia nepotrebujú vlastniť auto, megamestá vytláčajú autá z centier a zvýhodňujú verejnú dopravu. Pre našu generáciu bolo auto symbolom slobody. Dnešná mládež si po pracovnom čase odskočí do reštaurácie a domov ide taxíkom. Na dovolenky cestujú lietadlom, do susedných štátov IC vlakmi. Autá však nevymiznú, len ich budú ľudia kupovať cielene. Na cestu do práce a do obchodov budú mať malé, často len dvojmiestne autá s malým motorom. Na dovolenky si budú väčšie rodinné autá s vyšším výkonom a výbavou požičiavať,“ predpovedá Lešinský.

 

Recyklácia ako samozrejmosť

Európa tlačí aj na recykláciu. Do roku 2020 by sa malo recyklovať 95 percent vyradených automobilov a 95 percent materiálov v aute. Pri kovových materiáloch (oceľ, liatina z hliníka, medi) to spracovatelia už zvládli. Plasty sú problém. V 90. rokoch bolo ešte v automobiloch viac ako 160 druhov plastov od dodávateľov rôznych káblov a súčiastok. Dnes nesmú dodávatelia použiť viac ako štyri druhy plastov. Menia sa aj ďalšie materiály – oceľ nahrádza ľahší hliník.

Auto bez šoféra

A čo všetko budú autá budúcnosti robiť namiesto šoférov? „Začalo sa to parkovacím automatom a inteligentným tempomatom, pribudla diagnostika na palube auta – board diagnostic, ktorá preverí stav auta a ak zistí problém, počítač navrhne možnosti. Postupne pribudne súbor technológií, ktoré raz dovedú auto do cieľa bez vodiča. Kde sa však stratí zážitok zo šoférovania, vzdáme sa ho?,“ pýta sa Lešinský. „Robotické“ autá budú podľa neho atraktívne skôr pri doprave tovarov na väčšie vzdialenosti.

Snímka: Peugeot

01 - Modified: 2006-03-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Štátny stávkový monopol možno nie je zlý
01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Otázky, ktoré musia zvládať začiatočníci v autoškole. Pri niektorých zaváhajú i „profíci“ 02 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 03 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 18:40