1. Najcitlivejší sektor

Riaditeľ nitrianskej výroby Alexander Wortberg. V druhej vlne by mal Jaguar zamestnať ďalších 850 ľudí.
Snímka: TASR

V prípade tvrdého brexitu tak utrpí jedna aj druhá strana, na oboch však najviac automobilový priemysel.

Automotive vo Veľkej Británii zamestnáva približne 800-tisíc ľudí a v minulom roku vyrobil 1,59 milióna vozidiel. Asi 80 percent z nich bolo vyvezených, väčšinou práve na starý kontinent. A najväčší podiel na tomto exporte majú nemecké automobilky.

Bavorská BMW má v Spojenom kráľovstve dokonca štyri podniky, kde sa vyrábajú súčiastky vyvážajúce sa nazad do Nemecka. „Odchod bez dohody tak bude katastrofou – podniky sa zatvoria a stratia sa pracovné miesta,“ zdôraznil výkonný riaditeľ britského Združenia výrobcov a predajcov automobilov Mike Hawes.

Dodal, že vďaka prechodnému obdobiu sa aspoň vyhnú „pádu z útesu“, aj keď ani to nie je pre britských výrobcov tou najlepšou alternatívou. „Automobilky potrebujú pre svoju budúcnosť ambicióznu dohodu, ktorá im zaručí plynulý obchod s ich najdôležitejším trhom,“ dodal Hawes.

Čísla sa však zhoršia aj eurozóne, a teda i nám. Zo slovenských exportérov by v prípade tvrdého brexitu utrpeli najviac automobilky Kia a Jaguar Land Rover. Tá žilinská vyviezla minulý rok na druhú stranu prielivu La Manche 17 percent svojej produkcie, čím sa pre ňu Veľká Británia stala vôbec najdôležitejším trhom.

Ďalšími stratovými segmentmi by boli letectvo, ale aj poľnohospodárstvo, a to hlavne v západnej Európe.

„Podľa britskej banky Barclays by odchod bez dohody zvýšil clá na poľnohospodárske produkty priemerne o 27 percent a britské potravinárske firmy by v najbližšom roku prišli o 10,57 miliardy eur,“ doplnil Martin Krištoff, analytik spoločnosti Capital Markets.

Najčítanejšie témy