1. Kde nájdete v metre múzeum?

Snímka: Flickr/Ann Wuyts

Patrí medzi najstaršie európske metropoly. Jej dejiny siahajú tritisíc rokov do minulosti a svoje stopy tu zanechali starovekí Tráci, Rimania, Turci aj Slovania.

Pozoruhodná na tom všetkom je jedna vec. Keď sa pri výstavbe akéhokoľvek projektu nájdu pozostatky z dávnych čias, absolútnou prioritou je ich zachovanie. A ak nie je možné vyzdvihnúť ich a premiestniť do múzea, keďže ide povedzme o odhalené základy rímskych budov či stĺpov, hľadajú sa všetky spôsoby, ako ich zasadiť do moderného rázu mesta.
Výsledkom je potom napríklad aj spomínaná stanica metra, ktorá je doslova historickým múzeom. Takže pri rannej ceste do práce aj pri návrate domov kráčate na spoj podzemnej dopravy po Rimanmi vydláždenej ceste pomedzi základy domov, kde sa pred tisíckami rokov odohrávali drobné životné radosti aj drámy. A vy si nevdojak spomeniete na urputný boj, ktorý pred pár rokmi viedli ochranári o osud jedinečných keltských pamiatok objavených pri výstavbe podzemných garáží na severnej terase Bratislavského hradu.

Bulhari si skrátka uvedomujú, že cestovný ruch má pre ich ekonomiku nenahraditeľný význam. Od pádu komunistického režimu sa zdvojnásobil jeho podiel na hospodárstve tejto východobalkánskej krajiny. V období pred pandemickou krízou prispieval k tvorbe bulharského domáceho produktu asi 12 percentami a zamestnával 11 percent ľudí. Dosahoval najlepšie výsledky v celej histórii.

Hoci covid toto tempo pribrzdil, turizmus sa v krajine opäť rozbieha. Jej obyvatelia sa teraz snažia cudzincov presvedčiť, že Bulharsko nie sú len prímorské rezorty ako Zlaté piesky či Slnečné pobrežie, ale aj história. A tá môže byť pre turistov rovnako zaujímavá ako slnko a more. „Bulharsko má čo ukázať už zo svojej podstaty, histórie, kultúry i tradícií,“ povedala pred časom v rozhovore pre HN vtedajšia ministerka turizmu Marijana Nikolovová. Krajina podľa nej ponúka príležitosti cestovateľom počas všetkých štyroch ročných období.

A tak keď sa skončí letná sezóna a utíchnu čiernomorské pláže, nastal čas na historické pamiatky. Na nevyhnutnosti ich ochrany panuje v krajine všeobecná zhoda. Developeri sú pod ostrým drobnohľadom verejnosti a pri výstavbe akéhokoľvek projektu musia spĺňať prísne kritériá.

Týka sa to aj metra, ktoré je pre sofijskú radnicu prioritou v oblasti dopravy. Kým ešte pred 12 rokmi mohli obyvatelia 1,5-miliónovej Sofie využívať iba desať kilometrov tratí metra, dnes ich je postavených viac ako 50. V praxi to znamená, že za uplynulú dekádu sa vybudovali štyri pätiny celého systému podzemnej dopravy v meste.

Prirodzene, za plného zachovania archeologických nálezov. Aby všetky tieto historické poklady bolo kde umiestniť, v posledných rokoch vzniklo hneď päť múzeí. „Jednou z kľúčových úloh radnice je starostlivosť o kultúrne dedičstvo. V Sofii je množstvo pamiatok z antických čias, ktoré nám zanechali predkovia. Spolu s Rímom a Aténami patríme medzi najstaršie hlavné mestá v Európe. Toto dedičstvo nám teraz pomáha pri náraste turizmu,“ uviedla pred časom v rozhovore pre HN primátorka Sofie Jordanka Fandakovová.

Najčítanejšie témy