StoryEditor

Netflix chce ovládnuť svet do roku 2016, znelo v Cannes

20.05.2015, 08:30

Okrem filmového kolotoča a striedaní hviezdnych celebrít na červenom schodisku bola v Cannes udalosťou aj prezentácia Netflixu, najznámejšieho amerického poskytovateľa internetových streamových médií. Jeho šéf Ted Sarandos naznačil exploatačné plány tejto dravej globálnej spoločnosti – takpovediac bez servítky.

„Tradičné kino sa stáva čoraz irelevantnejšie,“ uviedol na úvod svojho vystúpenia, ktoré sa stretlo s veľkým záujmom prítomných médií. „Ľudia si chcú vybrať svoje obľúbené filmy hneď, a nie čakať dva roky a viac, kým ich uvedú televízie.“ V nabitej sále Bunuel vo festivalovom Paláci Sarandos bez okolkov zdôraznil, že cieľom Netflixu je byť v každej krajine do konca roku 2016. Kľúčová bude podľa neho dohoda s Čínou, ktorú určil ako strategické teritórium.

Koniec filmového biznisu?
Demonštrácia týchto plánov nemala zďaleka jednoznačné ohlasy. Ozval sa napríklad aj Harvey Weinstein, mocný muž z Hollywoodu, ktorý vyjadril obavy nad dravým prienikom silného komunikačného impéria do filmového biznisu. Jeden z prítomných francúzskych producentov dokonca uviedol, že ak sa Netflixu jeho expanzia podarí, tak do šiestich rokov tradičný filmový priemysel skončí. „Všetko, čo chceme urobiť, nie je namierené proti kinematografii ako takej,“ ohradil sa Sarandos, „som presvedčený, že ak si záležitosti, ktoré prináša doba, budú vedieť konkurovať, nech si ľudia vyberú. Je možné, že kiná sa budú musieť niečoho vzdať, ale ľudia určite uvidia oveľa viac filmov.“

Bližšie k ľuďom
Ak by sa naplnili tieto slová, znamenalo by to, že ak Netflix kúpi práva na dokončený film, dohodne sa síce s kinami na presnom dátume premiéry, ale film bude okamžite dostupný v rovnakom termíne aj pre všetkých užívateľov spoločnosti. Ted Sarandos sa domnieva, že tradičný model uvádzania filmov, keď najskôr je premiéra v kine, potom na DVD, platenej televízii a na konci na normálnom televíznom kanáli, je zastaraný. Takisto sľúbil, že všetky filmy uvádzané prostredníctvom Netflixu budú výnosné najmä pre ich producentov, čo v konečnom dôsledku bude zaujímavé pre ďalší rozvoj filmovej kultúry. Čo však môže znamenať aj niečo iné. Netflix bude mať záujem kupovať iba profitabilné filmy. Či sa to bude týkať len čistého biznisu alebo aj umenia (alebo súčasne oboch strán jednej mince), ukáže čas. Ted Sarandos sľubuje, že už onedlho.

Peter Nágel, riaditeľ Art Film Festu

01 - Modified: 2007-06-05 20:35:13 - Feat.: 0 - Title: Stefan Kuntz: Ste nebezpečný súper
01 - Modified: 2024-05-01 05:20:00 - Feat.: - Title: Úrady v Iráne si predvolali tvorcov filmu, ktorý sa má premietať v Cannes 02 - Modified: 2024-05-02 10:30:00 - Feat.: - Title: Pokračovanie Bridgertonu či nadupané sci-fi s Jennifer Lopez. Aj to ponúka Netflix v máji 03 - Modified: 2024-04-28 08:00:00 - Feat.: - Title: Dokument od Netflixu čelí kritike. Tvorcovia mali použiť materiál vygenerovaný umelou inteligenciou, obviňujú ich z manipulácie 04 - Modified: 2024-04-24 14:00:00 - Feat.: - Title: "Rýchla smrť" seriálovej adaptácie obľúbenej knihy a hry? Piata séria Zaklínača bude poslednou, sľúbil Netflix 05 - Modified: 2024-05-03 10:09:33 - Feat.: - Title: Netflix alebo radšej niečo iné? Aké rozdiely ukázal veľký test streamovacích služieb?
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
04. máj 2024 10:13