StoryEditor

Navštívte Rozšírenie bitevného poľa

01.07.2014, 12:51
Výstavu mladého umelca Mateja Fabiana môžete vidieť v aukčnej sieni Soga v Bratislave do 13. júla.

Rodený Bystričan Matej Fabián má 34 rokov a v rokoch 2005-2011 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na Katedre maľby a iných médií, v IV. Ateliéri profesora Ivana Csudaia. Štúdium absolvoval diplomovým cyklom Predator. Pred tromi rokmi začal štúdium na VŠVU ako doktorand v Kabinete kresby doc. Stanislava Bubána. Aktuálna výstava Rozšírenie bitevného poľa, ktorú môžete vidieť v aukčnej sieni Soga v Bratislave do 13. júla, je záverečnou prezentáciou jeho dizertačného výskumu. A otváral ju presne na svoje narodeniny, 23. júna.


Autor výstavy Matej Fabian (v strede) s kurátorom Júliusom Barczim (vľavo) a licitátorkou aukčnej siene Ninou Gažovičovou počas otvorenia výstavy pred pár dňami. Snímky: Martin Marenčin a Soga
 

"Opakovať východiská, hodnotové systémy a zdroje poučenia vystavujúceho umelca by bolo zbytočné. Ostatne, pri pohľade na tieto obrazy je jeho inšpirácia celkom jednoznačná. Na tomto mieste preto považujem za dôležitejšie akcentovať to, čo je v jeho diele nové, také veci, ktoré sme u neho doteraz nevideli, presnejšie, skôr si ich nevšímali pod vplyvom výstavných koncepcií či autorských komentárov. K záujmu o materiál, ktorý je aj v tomto prípade nosný sa pridáva záujem o tému. O nejaké témy. Ani tentoraz v SOGE nebudú zo stien atakovať diváka spytujúce scény známe z večerných správ. Nie je to však ani naopak – nič sexy tu návštevníka nečaká. Séria plátien a kresieb a niečoho ako objektov je zaostrením na akési momenty zo súčasnosti optikou dejín umenia. Je fascinujúce konfrontovať sa s postupom práce umelca, ktorý sa istý čas venuje tomu čím maľovať a druhú polovicu času, určeného na experimentovanie vyposúva svoje hranice dané materiálom smerom k autorom z dejín. Výber a spárovanie toho ktorého veľkého umelca a Fabianovho obrazu nerobí problém dovtedy, kým je jasne čitateľný zachytený motív. Tak jednoducho priadíme netopiera k Van Goghovi, zátišie s mušľami k Ensorovi a lyžiarky k Waldemu. Práve pri Waldem si nemôžem odpustiť poznámku o výbere motívu – že prečo práve lyžiarky...? Všetci, vzhľadom na Fabianovu minulosť lyžiara reprezentanta, chápeme tento výber, no s rovnakou mierou nepochopenia sa pýtame, prečo nepadla jeho voľba napríklad na niektorú z Waldeho erotických scén orálneho sexu či súlože...

Motív, zobrazené predmety, figúry a línie sme teda schopní uchopiť a vnímať ich aj s historickými „predlohami.“  Pri hlbšej analýze prekladanej kolecie si však uvedomíme aj iné, vnútorné prieniky, ktoré možno definovať troma pojmami outsider, hrdina a trh. Vzťahy medzi týmito pojmami, ktoré možno chápať aj ako kategórie (už istú dobu priam epochálne) stoja predovšetkým na osobnosti tvorcu, ktorá ich prepája vnútornou i vonkajšou logikou. Outsider ako istý typ človeka, neexcentrického umelca (Polke), hrdina ako filmový či románový charakter (gróf Orlok), zároveň ale aj outsider môže byť hrdinom (van Gogh). Trh ako mechanizmus, ktorý sa umelca nemusí dotknúť (van Gogh) a mechanizmus, ktorý umelca pohltí (Lichtenstein). Séria diel a doterajšia Fabianova cesta umeleckým svetom sú jasným svedectvom o nie najjednoduchšej situácii, v akej sa súčasný maliar môže ocitnúť. Je heterosexuál, pochádza z nezaujímavej strednej Európy, nestavia tvorbu na sebaprezentácii... Možno by mohol byť v niečom hĺbavejší, alebo aspoň by mohol svoje plátna „intelektualizovať“, alebo práve že nemusí? Je pôvodný, nestráca chuť maľovať, a ako? Tak, ako chce!" (Július Barczi, kurátor výstavy)

 

Matej Fabian bol tiež finalistom ceny Maľba roka v rokoch 2011, 2012 a 2013. Pred štyrmi rokmi získal na HENKEL Art Award nomináciu za Slovensko. Samostatne vystavoval: Na kosť Berlínskej model, Praha (2014), Termovisoin, Kabinett, Zlín (2012); Lone Wolf, Cub and World Champion (spolu s A. Dúbravským a K. Janečkovou), Aukčná spoločnosť SOGA (2012); Fear of the Dark, Kressling Gallery, Bratislava (2012); New Face in Hell, Hangár Tranzit ateliéry, Bratislava (2010); Release the Bats, Enter Gallery, Bratislava (2010); HORROR VACUI (s Andrejom Dúbravským) - projekt pre výročnú výstavu VŠVU - up - (to) – date v Galérii Médium (2009). Jeho diela boli prezentované na výberových zahraničných prezentáciách: No Borders - Appeal to Heaven, Dvorak Sec Contemporary, Praha, (2011). Je zastúpený v zbierke Galérie mesta Bratislava.

01 - Modified: 2006-07-18 17:51:00 - Feat.: 0 - Title: Slováci, ktorí ostali v Libanone, môžu odísť do bezpečia gréckymi loďami
01 - Modified: 2024-05-02 11:44:36 - Feat.: - Title: Sulík v Dubaji varil halušky, teraz štafetu preberá Dankovo ministerstvo. Osaka má byť ešte drahšia 02 - Modified: 2024-04-29 11:03:04 - Feat.: - Title: Výstava "Momenty, svetlá a tiene" nesie výrazné umelecké posolstvo 03 - Modified: 2024-01-25 12:08:27 - Feat.: - Title: Celebrity sa stali krstní rodičia netradičným spôsobom. Na východe si podelili nevyčísliteľné kúsky! 04 - Modified: 2024-01-17 08:52:53 - Feat.: - Title: Vizuálna správa o spoločnosti, ktorá oplýva peknými obrázkami, ale stráca pôdu pod nohami 05 - Modified: 2023-11-26 12:04:01 - Feat.: - Title: FOTO Autonómne vlaky či luxusné autá poháňané umelou inteligenciou. Českí a slovenskí študenti predstavili v Prahe budúcnosť dopravy
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. máj 2024 19:56