Dan Kollár – prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia. FOTO: HN/Peter Mayer
StoryEditor

Cyklotrasy sa nebudujú len kvôli cyklistom. Aj vďaka nim má autodoprava strácať na atraktivite (rozhovor)

29.09.2023, 11:00

V rozhovore s prezidentom združenia Cyklokoalícia Danom Kollárom sa okrem iného dočítate:

  • Prejazd bratislavským nábrežím nemá byť bezproblémový, čo magistrát nechce odkomunikovať úplne na rovinu.
  • V poslednom čase sa cyklodoprava stala témou polarizujúcou občanov.
  • Problémom nie je málo cyklistov, ale veľa vodičov. Bratislava plánuje do roku 2030 dosiahnuť 30-percentný podiel automobilovej dopravy.
  • Nebezpečenstvo v cestnej premávke predstavujú automobily. Preto cyklisti nemusia mať na rozdiel od šoférov vodičáky.

Novela zákona o cestnej premávke z jari minulého roka, na ktorom mala leví podiel vaša Cyklokoalícia, sa výrazne dotkla bicyklistov. Ešte pol roka potom neboli k jej vyhodnoteniu relevantné dáta. Sme dnes už múdrejší?

Iba o málo. Stále však platí, že kvôli povinnému jedenapolmetrovému odstupu od cyklistu žiadna doprava neskolabovala ani sa nevytvárajú kolóny. Obavy sa nepotvrdili. Na druhej strane nevieme jednoznačne vyhodnotiť efekt na základe konkrétnych čísel. V počte usmrtených cyklistov oproti minulému roku badáme pokles, ale tie absolútne čísla sú malé.

Za posledných päť rokov sa pohybovali v rozmedzí od 15 do 22, z čoho sa dá naozaj ťažko niečo usudzovať.

Trend posledných desať rokov zostáva pomerne rovnaký aj pri chodcoch. Na Slovensku nám stále chýbajú podrobnejšie údaje o nehodovosti, stále nedisponujeme databázou ako ostatné krajiny. Vo veľa veciach dokážeme preberať to, o čom si myslíme, že funguje v štátoch s nízkymi číslami nehodovosti, a predpokladať, že to bude fungovať aj u nás. V niektorých našich štatistikách sa dajú nájsť aj podrobnejšie údaje, ale ich zverejňovanie je mimoriadne neprehľadné. Možno z nich napríklad vyskladať, koľko smrteľných nehôd zavinili cyklisti.

Koľko?

V roku 2021 polovicu a vlani 36 percent. Nedá sa z nich vyčítať, či obeťou bol chodec alebo vodič, čo je však málo pravdepodobné. Naša petícia vedúca k zmene legislatívy obsahovala štyri body a v jednom z nich bola požiadavka na zlepšenie zberu dát nehodovosti a ich prístupu. Tento bod sa vôbec nenaplnil.

Viete aspoň to, koľko ľudí na Slovensku používa bicykel?

Jednoznačná odpoveď neexistuje. Vlani ministerstvo zverejnilo veľmi hrubý a nepodložený odhad 4,5 percenta. Podrobnejšie mapujú údaje mestá, ktoré si spracúvajú vlastné plány udržateľnej mobility. Bratislava di...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-09-13 15:07:26 - Feat.: 1 - Title: Migračná vlna nevytvára kritickú situáciu. Mali by sme byť schopní zvládnuť ju úplne jednoducho (rozhovor) 02 - Modified: 2023-09-09 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Top podnikateľ a vinár pre HN: V kapitalizme treba skoro vstať, neskoro ísť spať a medzitým robiť biznis 03 - Modified: 2023-09-08 11:32:39 - Feat.: 1 - Title: Na gastromape Európy sme čiernou dierou, hovorí vydavateľ „slovenského Michelinu“ (rozhovor) 04 - Modified: 2023-08-24 12:59:33 - Feat.: 1 - Title: Bizár slovenskej politickej scény: v panoptiku strán kandidujúcich vo voľbách sú ich lídrami aj kriminálnici
01 - Modified: 2024-03-08 13:33:47 - Feat.: - Title: Rezort dopravy reaguje na Cyklokoalíciu: Legislatívny proces pri novele cestného zákona bude pokračovať 02 - Modified: 2024-03-07 15:36:17 - Feat.: - Title: Cyklokoalícia žiada stiahnutie novely cestného zákona. Samosprávam hrozia pokuty až 200-tisíc 03 - Modified: 2024-03-07 15:23:30 - Feat.: - Title: Cyklokoalícia žiada rezort dopravy, aby stiahol novelu cestného zákona 04 - Modified: 2023-11-15 15:51:27 - Feat.: - Title: Cyklokoalícia vníma pozitívne zvýšenú ochranu pre chodcov a cyklistov v programovom vyhlásení vlády 05 - Modified: 2023-09-17 09:26:13 - Feat.: - Title: Bratislava preferuje bicykle, no aj tak pribudli autá. Takto sa plnia cesty hlavného mesta
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
29. apríl 2024 02:26