V záverečnej správe SDKÚ-DS chýba podľa Wienk napríklad inzercia v celoštátnej tlači v trhovej hodnote 2,3 milióna korún. "Inzerciu sme objednávali priamo alebo prostredníctvom agentúry. Logicky náklady na inzerciu, ktoré sme objednávali priamo, sú pod položkou inzercia," zdôraznil hovorca strany Martin Maťko. Neúplná môže byť podľa Aliancie aj správa kresťanských demokratov. "Chýbali údaje o spolupracujúcej reklamnej agentúre, grafické návrhy, manuály na používanie maskota bociana Kristiána aj loga," spresnila Wienk. Podľa šéfa kampane KDH Pavla Abrhana sú však v správe zahrnuté všetky potrebné náklady.
Člen Prezídia Klubu reklamných agentúr Michal Ruttkay upozornil, že len dve parlamentné strany (Smer a SNS) priznali náklady na prieskumy verejnej mienky. "Myslíme si, že všetky väčšie politické strany s týmito údajmi pracovali." Abrhan pripúšťa, že KDH si dávalo robiť prieskumy. "Robili sme ich pred obdobím, na ktoré sa vzťahovala správa, preto tam nie sú uvedené." Najchudobnejšie na relevantné informácie sú podľa Aliancie správy HZDS a SMK.
Wienk pripomína, že neexistuje žiadny kontrolný mechanizmus, ktorý by umožnil preskúmať, odhaliť a pokutovať porušenie zákona pri informovaní o výdavkoch na politickú kampaň. Aliancia preto odporúča zriadenie kontrolného orgánu, ktorý by mal na starosti hospodárenie politických strán a prípadne aj majetkové priznania politikov a konflikt záujmov. "Je to možné zapracovať buď do vládneho návrhu zákona, alebo poslaneckého," hovorí poslanec vládneho Smeru Robert Madej. "Tento spôsob považujem za najčistejšiu formu," súhlasí aj poslanec opozičnej SDKÚ Tomáš Galbavý.
Volebné výdavky strán (v mil. Sk) | ||
strana |
2006 |
2002 |
SDKÚ-DS | 51,9 | 67,2 |
Smer-SD | 42,9 | 42,8 |
KDH | 26,3 | 32,3 |
ĽS-HZDS | 23,1 | 53,2 |
SMK | 15 | 31 |
SNS | 12,5 |
* |
poznámka: SNS nebola v roku 2002 do prieskumu zahrnutá – pre spory vtedy kandidovala SNS a Pravá SNS | ||
zdroj:Aliancia Fair-play |