Nedáme sa opiť rožkom. Chceme vidieť reálnu zmenu, a nie počúvať výhovorky

Nedáme sa opiť rožkom. Chceme vidieť reálnu zmenu, a nie počúvať výhovorky

 Od vládnych strán sme očakávali transparentné obsadzovanie dôležitých funkcií cez výberové konania, hovorí prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.

Aký bude v školstve účet za vyčíňanie pandémie?

 Bude si to žiadať kvalitné analýzy, najlepšie z nejakých analytických útvarov. Z môjho pohľadu veľmi záleží na tom, ako zodpovedne pristupovali k dištančnému vzdelávaniu škola, rodičia i žiaci. Jedným extrémom je tvrdenie, že deti sa doma nevzdelávali. Druhým extrémom je, že všetko je super a nič netreba riešiť.

 Vy ste zástancom akého názoru?

 Vyučovanie na diaľku nebol stratený čas. Oproti prvej vlne koronavírusu prišlo k značnému posunu. Oveľa lepšie ovládame techniky online vyučovania, rôzne aplikácie a systémy. Učitelia dokážu nahradiť prezenčné vyučovanie, aj keď, samozrejme, nie úplne všetko. Závisí to od možností školy a vybavenia jej zamestnancov. Jednoznačne však utrpelo predovšetkým praktické vyučovanie. Určite sa tiež dalo urobiť viac pre najviac ohrozené sociálne alebo zdravotne znevýhodnené skupiny.

 Existujú vôbec nejakí víťazi pandémie?

 V zmenených podmienkach sa dokázali viac prejaviť niektorí žiaci, ktorí v klasickej situácii v triede neboli výrazní. Možno im online prostredie viac vyhovovalo. Vzdelávací proces je veľmi individualizovaný.

 Ulievači sa mohli premeniť na premiantov?

 Žiaci sa nejakým spôsobom vyprofilovali už pred pandémiou. Poznáme ich, veď ich neučíme prvý deň. Lajdák zostane lajdákom a vždy bude hľadať cestičky, ako výučbu obísť. Je až na počudovanie, ako často im napríklad vypadáva internet. Pedagógovia museli nájsť rôzne systémy na zadávanie testov tak, aby sa nezačala komunikácia medzi všetkými deťmi. Vypracovanie zadania sa nemôže diať ako počas klasickej písomky v triede. Nie je jednoduché to ustrážiť.

 Existujú už nejaké predstavy o dobiehaní zameškaného učiva?

 Konkrétne som ešte nič nepočul. Dlhodobo riešime problém, čo všetko by mali obsahovať štandardy. Dosť ich prevetrala situácia, ktorou prechádzame. Žiaci neprídu o to, čo najviac potrebujú. Vypúšťajú sa zbytočné veci, ktoré nemusia byť v učebných plánoch. Spontánne už istá reforma prebieha, čo sa dá vnímať pozitívne.

 Pridaná hodnota koronavírusu?

 Zmeny sa vždy najviac dejú pri silnom tlaku. Nikto nevedel, že príde COVID-19, nikto s ním nerátal. Prišiel a bolo treba rozmýšľať, čo je podstatné a čo nie. Táto skúsenosť je obrovská vec pre učiteľov i žiakov. Mnoho z online výučby môže v praxi zostať. Nemusí sa to skončiť prechodom na prezenčnú.

 

Nedáme sa opiť rožkom. Chceme vidieť reálnu zmenu, a nie počúvať výhovorky

Najčítanejšie témy