MAFRA/František Vlček
StoryEditor

Koniec zlatým časom. Na automobilový priemysel sa valia emisie

12.11.2020, 23:00
Tento sektor na rok 2020 dostal nálepku kľúčový. Aj bez pandémie. Čaká ho rad výziev.

Pre Slovensko ako automobilovú veľmoc problémy automotive platia dvojnásobne. Krajina má dokonca najvyššie zastúpenie sektora spomedzi všetkých štátov Európskej únie. Tvorí až tretinu produkcie slovenského priemyslu.

Nad automobilovým sektorom sa však začalo zmrákať už pred pár rokmi. Začal preraďovať na nižší stupeň a Nemecko sa pred dvomi rokmi len tesne vyhlo zrážke s recesiou. Krajina pod Tatrami, naopak, dosiahla najvyšší ekonomický rast za posledné obdobie.

S rastom HDP plus 4,1 percenta sa zaradila do prvej päťky európskych štátov. No už o rok neskôr ho spomaľovanie automobilového priemyslu zachytilo. Navzdory tomuto faktu trnavská Group PSA v roku hlásila rekordný počet 371-tisíc vyrobených vozidiel, takisto ako žilinská KIA Motor, ktorá ich zmontovala 344-tisíc. Hranice prekonával aj predaj nových osobných áut.

Na našich cestách ich pribudlo takmer 102-tisíc. Medziročný nárast – 3,5 percenta. A toto zostanú pravdepodobne na dlho posledné pozitívne čísla. Zlatým časom definitívne odzvonilo?

„Myslím si, že automobilky zďaleka nepovedali posledné slovo. Individuálna doprava či preprava tovarov budú ešte niekoľko desaťročí hrať dôležitú úlohu. Aj potom sa určite nájdu firmy schopné prispôsobiť sa a zmeniť portfólio,“ povedal pre HN výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Peter Serina. Rozdiel medzi automobilkami v zahraničí a na Slovensku nevníma. „Nemyslím si, že naše sa budú líšiť od tých vo svete. Ak budú konkurencieschopné, budú. Ak nie, nebudú.“

Analytik Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord predpokladá v najbližších obdobiach zvýšenie dopytu po automobiloch, no i tak dosiahnutie predkrízovej úrovne môže trvať i niekoľko rokov. „Zároveň si musíme uvedomiť, že zotavenie bude prebiehať predovšetkým v Ázii či v USA. V Európe bude dopyt po nových automobiloch nízky dlhšie obdobie.“ Dodal, že v celom regióne budú nadmerné výrobné kapacity a „je celkom isté, že niektoré továrne budú zatvorené“.

Slovenských automobiliek by sa to týkať nemalo. Našťastie. „Majú výhodu v relatívne moderných továrňach a tiež v nízkych výrobných nákladoch,“ nádeja sa Tomčiak. Globálne predaje v tomto roku odhaduje na 60 miliónov kusov, čo je o 20 percent menej oproti minulému roku. V prvých deviatich mesiacoch sa predalo len 36 miliónov osobných vozidiel, pričom pokles bol najvýraznejší v Brazílii a Európe.

Martin Vlachynský z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz k ďalšiemu možnému vývoju poznamenáva, že automobilový priemysel sa v podstate koncentruje už od druhej svetovej vojny. Zaniklo množstvo značiek a ďalšie sa spájajú do veľkých aliancií. „Videli sme historickú vlnu japonských áut, potom kórejských. Očakávam vlnu čínskych, tá však zatiaľ mimo Číny neprichádza.“

 

menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
23. apríl 2024 07:14