Český matematik pre HN: Verím, že Slováci testovanie nezbabrú

Snímka: MAFRA/Michal Růžička

Matematika je pre laika do veľkej miery teoretická veda, hoci so širokým praktickým využitím. Ako sa dá využiť v boji proti koronavírusu?
Čistá matematika sa zaoberá sama sebou. Potom však máme aj aplikovanú matematiku, ktorá sa používa takmer všade. Existujú pomerne jednoduché sieťové modely, ktoré sú veľmi dôležité pri modelovaní rôznych situácií. Veľa vecí môžeme priamo zmerať. Celkom dobre sa dá napríklad vypočítať, či je výhodné mať v nedeľu otvorený obchod. Na základe toho sa rozhodneme, že povedzme v Brne necháme predajňu otvorenú a v Prahe ju zatvoríme. Avšak tieto prirodzené experimenty nemôžeme robiť so žiadnym ochorením alebo epidémiou. Preto potrebujeme nejaké modely, kde to môžeme simulovať.

Takto ste simulovali pandémiu COVID-19?
Áno. Postavili sme model mesta so 60-tisíc obyvateľmi. Vzťahy v ňom sme rozdelili na 31 úrovní, kam patrí rodina, dom, prvý a druhý stupeň školy či práca. Mesto sme nakalibrovali podľa sociologických dát. Do katastra sme zapísali domy a do nich sme na základe údajov českého štatistického úradu ľudí nasťahovali ľudí. Vložili sme tam taktiež určité dáta o doprave v danom meste a podobné veci. Ľudí teraz nechávame behať po tomto meste. Do jednotlivých úrovní púšťame nakazených a pozeráme sa, čo sa deje.


Zrejme sa pri takejto simulácii stretáva viacero vedných odborov...
Nepochybne áno. V zmysle epidemiologického modelu je to do istej miery matematika. Táto sieť je postavená na základe sociologických údajov. A celé to robia ľudia, ktorí pracujú s umelou inteligenciou, ako aj rôzni programátori. Skrátka je potrebné postaviť si umelý svet, kde môžeme simulovať jednotlivé opatrenia, aby sme to nemuseli skúšať na ľuďoch.

Vychádzajú vám vaše predikcie, čo sa týka nárastu počtu nakazených a obetí? A upravujete priebežne vstupné údaje, aby výsledky boli čo najpresnejšie?
Nie, nejde nám primárne o to, aby sme mali úplne presné čísla toho, čo sa stane. Skôr sa snažíme v mnohých odlišných svetoch porovnávať, či je napríklad dôležitejšie zatvoriť školy alebo radšej reštaurácie, aby sme zabránili šíreniu náka

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 84% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy