Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr.HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Rozhovor: Chlieb si človek kúpiť musí. Zájazd nie

02.10.2020, 00:00
„V týchto dňoch začali z fondu čerpať úvery prvé cestovky. V hodine dvanástej,“ tvrdí v rozhovore pre HN Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr.  

Ak by som vám položil zdvorilostnú otázku, ako sa vám darí, čo by ste odpovedali?

V tomto čase by som ju považoval až za provokatívnu (smiech). Po tom všetkom, čo sa udialo, akým spôsobom tiekli informácie o cestovnom ruchu… Je jedno, či hovoríme o pasívnom alebo aktívnom, zostáva najdotknutejším sektorom. Musíme sa z tejto situácie dostať, no problémom je, že nevieme, čo nás čaká.

Štart letnej sezóny cestovným kanceláriám asi nepridal.

Pokles tržieb sme registrovali v čase, keď koronavírus vrcholil ešte len v Ázii. Dúfali sme však, že príde k zlepšeniu – začiatkom sezóny sa všetko upokojí, jej značnú časť zachránime. Nestalo sa tak. Cestovať sa dalo až v júni do krajín označených zelenou. Dostali sme možnosť organizovať zájazdy, ale museli sme sa vyrovnať s masívnou kampaňou štátu vyzývajúcou, aby Slováci trávili leto doma.

Napriek opakovaným nárekom cestoviek zatiaľ skrachovala len jedna, no ani pri tej nebola dôvodom pandémia. Môže nastať obrat?

Pri realizácii novely zákona o cestovkách prišlo medzi nami a jeho gestorom – ministerstvom hospodárstva – k dohode o zriadení špeciálneho fondu, z ktorého si budeme môcť požičať na vrátenie záloh klientom. Ministerstvu sme vysvetľovali, že tie financie skutočne nemáme, že sme ich poslali do zahraničných destinácií. Ten úverový rámec sa pripravoval a v týchto dňoch začali z fondu čerpať úvery prvé cestovky. V hodine dvanástej. Ešte nedávno by sme povedali, že nemáme šancu na prežitie.

Takže hrozia krachy alebo nie?

Tak ako v každom segmente. Možno nejaké budú, tomu sa nedá vyhnúť. No v tejto fáze by som to už vnímal inak. Skôr ako rozhodnutia mnohých podnikateľov pokračovať ďalej. Niektorí naozaj ukončia svoju činnosť alebo presmerujú zameranie, ale vyslovene krachy nepredpokladám.

Ako to máme chápať?

Uvediem príklad. U nás fungujú cestovky špecializované na futbalové zápasy španielskej ligy, čo nie je lacná záležitosť. Otázkou zostáva, kedy budú mať fanúšikovia znovu záujem, keďže liga sa už spustila, no bez divákov. Preorientujú sa tieto cestovky alebo nie? Priame krachy známe z minulosti, keď klienti zostali visieť vonku a bolo ich treba repatriovať, sa neodohrajú. Neočakávame ich pády v tom zmysle slova, že na ne budú doplácať klienti....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
26. apríl 2024 23:12