„Ak sem príde zo susedného štátu rýchlik idúci 200-kilometrovou rýchlosťou a na Slovensku pôjde stovkou, to nedáva žiadny zmysel,“ tvrdí šéf ZSSK Filip Hlubocký.HN Peter Mayer
StoryEditor

Straty sú skutočne enormné, priznáva šéf železníc Hlubocký. Je v hre zdražovanie cestovného?

05.06.2020, 00:00
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.

V tomto týždni sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.

Neprichádza do úvahy ani čiastočné obmedzovanie prepravy „zadarmo“? Napríklad študenti by boli limitovaní školským rokom či dôchodcovia menej vyťaženými spojmi?

Viem, že sa ozývajú kritické hlasy. Dokážem si prestaviť menšie úpravy systému a určite ich budeme konzultovať s naším akcionárom, ktorým je ministerstvo dopravy. Ak príde k zásadnejším zmenám, rozhodnutia zhora budeme rešpektovať. Nie sme však prví ani poslední, ktorí zaviedli bezplatnú dopravu, v niektorých krajinách sú zdarma nielen vlaky, ale aj autobusy.

Koronavírus spôsobil silné výpadky aj na železnici. Budete zvyšovať ceny cestovných lístkov?
Nad tým momentálne nerozmýšľame. Jedným dychom však treba dodať, že sa nezvyšovali od roku 2011 a v porovnaní s okolitými štátmi držíme jednu z najnižších cenových úrovní. Takže ako manažér tam vidím priestor. Sme síce štátna, no zároveň akciová spoločnosť, a teda podobný krok by sa javil ako logický. Avšak neviem, či je to vhodná otázka v čase krízy. Ľudia prichádzajú o prácu a my chceme, aby vlakmi cestovali.

V akom štádiu sú medzinárodné spoje, ktoré majú zatiaľ červenú?
České dráhy i rakúske ÖBB sú pripravené. Maďari zatiaľ neohlásili obnovenie medzinárodnej dopravy. Z našej strany rozhodnutie ešte nepadlo a pozorne sledujeme kroky ústredného krízového štábu. S našimi zahraničnými partnermi diskutujeme na dennej báze.

Za aký čas ste schopní obnoviť medzinárodné spoje po uvoľnení?
V priebehu dvoch-troch dní. V podst...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-02-20 13:14:15 - Feat.: 0 - Title: Železnice na východe modernizujú. Pribudne 52 vozňov za 65 miliónov eur 02 - Modified: 2020-03-08 20:45:38 - Feat.: 0 - Title: Nová nádej pre železničný tender na Komárno 03 - Modified: 2020-04-24 08:04:34 - Feat.: 0 - Title: Úbytok ľudí a ocele otriasa železnicami. Zamestnanci sú doma 04 - Modified: 2020-05-29 14:01:37 - Feat.: 0 - Title: Bitka o Žilinu má víťaza. Železničný megatender získalo konzorcium na čele so Strabagom
01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-18 17:48:37 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Sulík pre HN: Slovensku chýba právo veta, za povinné rozdelenie migrantov môže Fico 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Útok Iránu na Izrael bol neškodný ohňostroj, myslí si odborník na Blízky východ. Čo bude v konflikte ďalej?
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
19. apríl 2024 04:03