„Ak sem príde zo susedného štátu rýchlik idúci 200-kilometrovou rýchlosťou a na Slovensku pôjde stovkou, to nedáva žiadny zmysel,“ tvrdí šéf ZSSK Filip Hlubocký.HN Peter Mayer
StoryEditor

Straty sú skutočne enormné, priznáva šéf železníc Hlubocký. Je v hre zdražovanie cestovného?

05.06.2020, 00:00
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.

V tomto týždni sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.

Neprichádza do úvahy ani čiastočné obmedzovanie prepravy „zadarmo“? Napríklad študenti by boli limitovaní školským rokom či dôchodcovia menej vyťaženými spojmi?

Viem, že sa ozývajú kritické hlasy. Dokážem si prestaviť menšie úpravy systému a určite ich budeme konzultovať s naším akcionárom, ktorým je ministerstvo dopravy. Ak príde k zásadnejším zmenám, rozhodnutia zhora budeme rešpektovať. Nie sme však prví ani poslední, ktorí zaviedli bezplatnú dopravu, v niektorých krajinách sú zdarma nielen vlaky, ale aj autobusy.

Koronavírus spôsobil silné výpadky aj na železnici. Budete zvyšovať ceny cestovných lístkov?
Nad tým momentálne nerozmýšľame. Jedným dychom však treba dodať, že sa nezvyšovali od roku 2011 a v porovnaní s okolitými štátmi držíme jednu z najnižších cenových úrovní. Takže ako manažér tam vidím priestor. Sme síce štátna, no zároveň akciová spoločnosť, a teda podobný krok by sa javil ako logický. Avšak neviem, či je to vhodná otázka v čase krízy. Ľudia prichádzajú o prácu a my chceme, aby vlakmi cestovali.

V akom štádiu sú medzinárodné spoje, ktoré majú zatiaľ červenú?
České dráhy i rakúske ÖBB sú pripravené. Maďari zatiaľ neohlásili obnovenie medzinárodnej dopravy. Z našej strany rozhodnutie ešte nepadlo a pozorne sledujeme kroky ústredného krízového štábu. S našimi zahraničnými partnermi diskutujeme na dennej báze.

Za aký čas ste schopní obnoviť medzinárodné spoje po uvoľnení?
V priebehu dvoch-troch dní. V podst...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-02-20 13:14:15 - Feat.: 0 - Title: Železnice na východe modernizujú. Pribudne 52 vozňov za 65 miliónov eur 02 - Modified: 2020-03-08 20:45:38 - Feat.: 0 - Title: Nová nádej pre železničný tender na Komárno 03 - Modified: 2020-04-24 08:04:34 - Feat.: 0 - Title: Úbytok ľudí a ocele otriasa železnicami. Zamestnanci sú doma 04 - Modified: 2020-05-29 14:01:37 - Feat.: 0 - Title: Bitka o Žilinu má víťaza. Železničný megatender získalo konzorcium na čele so Strabagom
01 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 02 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor) 03 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 04 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje 05 - Modified: 2024-04-22 13:51:27 - Feat.: - Title: Riaditeľka televízie v Litve pre HN: U nás je spoločnosť jednotná, nechce sledovať žiadne proruské správy
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
24. apríl 2024 11:25