Straty sú skutočne enormné, priznáva šéf železníc Hlubocký. Je v hre zdražovanie cestovného?

Snímka: HN Peter Mayer

V tomto týždni sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.

Neprichádza do úvahy ani čiastočné obmedzovanie prepravy „zadarmo“? Napríklad študenti by boli limitovaní školským rokom či dôchodcovia menej vyťaženými spojmi?

Viem, že sa ozývajú kritické hlasy. Dokážem si prestaviť menšie úpravy systému a určite ich budeme konzultovať s naším akcionárom, ktorým je ministerstvo dopravy. Ak príde k zásadnejším zmenám, rozhodnutia zhora budeme rešpektovať. Nie sme však prví ani poslední, ktorí zaviedli bezplatnú dopravu, v niektorých krajinách sú zdarma nielen vlaky, ale aj autobusy.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 91% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy