9. V boji proti propagande sme sami

Snímka: HN/Peter Mayer

Portál Sputnik News vlani v lete uverejnil správu o francúzskej študentke Ingrid, ktorá na výmennom pobyte v Moskve nevychádzala z údivu nad tým, že Rusky sa sprchujú dvakrát denne a ruky si umývajú pod tečúcou vodou, kým väčšina Európanov je odkázaná na napustené umývadlo. Vskutku obdivuhodná hygiena, najmä ak uvážime, že podľa oficiálnych údajov ruského štatistického úradu nemá 47 miliónov ľudí doma teplú vodu. Okrem krstného mena sa čitateľ o údajnej študentke, samozrejme, nedozvie nič.

Ak by bola všetka práca ruskej propagandistickej mašinérie takáto priehľadná, nebolo by sa čoho obávať. Lenže Rusi sa v informačnej vojne spoliehajú na to isté ako v každej inej – kvantitu. V dezinformačnej kampani pred americkými prezidentskými voľbami využila ruská „trollia farma“ Internet Research Agency takmer štyritisíc falošných účtov, ktoré za rok poslali desať miliónov tweetov.

Hrozba ruskej propagandy je taká vážna, že prinútila EÚ prijať akčný plán. Riešenie je klasicky bruselské: vyšší rozpočet, viac úradníkov v centre pre hybridné hrozby a varovný prst – platformy, ktoré nedodržiavajú etický kódex a nemažú falošné účty dosť rýchlo, čaká

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 56% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy