1. Aby sme nezhoreli ako Katedrála Notre-Dame

Snímka: HN/Peter Mayer

Šéfujete vedeckej inštitúcii, ktorej výsledky ovplyvňujú celú Európsku úniu. Jej vyše tritisíc špičkových pracovníkov rieši celé spektrum úloh. Ktoré z nich pokladáte za prioritné?

Prechádzame obdobím explózie dát, informácií a poznatkov, akú história dosiaľ nepoznala. Ak sa nepripravíme na zmenu, cunami poznatkov zmetie každú organizáciu založenú na poznatkoch. Zásadne sa mení manažovanie informácií a poznatkov. To je jedna z najväčších výziev, ktoré stoja pred nami. Musíme sa stať akýmsi majákom, zdrojom pravdivých a autoritatívnych faktov. Inak občania nebudú vedieť, čo s ich pretlakom. Sociálne médiá sú dobrým príkladom zmätku a ľahkosti šírenia nepravdivých a zavádzajúcich informácií.

Istou novinkou je deep fake, zjednodušene povedané, vytváranie falošných videí na nerozpoznanie od skutočnosti. Čo s tým, ak už človek nemá veriť vlastným očiam?

Budeme si musieť na ne zvyknúť. Pokročilé technológie a umelá inteligencia sú schopné napodobniť realitu. Technológie nám však zároveň umožnia proti deep fake aj bojovať. Pre našu organizáciu je boj s falošnými a nepravdivými faktmi veľmi dôležitý. Veď fakty sú de facto náš biznis model – pravdivé fakty založené na vedeckých postupoch a metódach. Ak sa stratia, bude v ohrození aj demokracia.

Dôvod?

Samozrejme, všetci majú právo na svoj názor, ale nie každý na vlastné fakty. Je totiž rozdiel, keď sa niekto špecializuje v nejakom odbore, dlhodobo pracuje na nejakých výsledkoch, alebo ktosi len tak príde a z hlavy trepne nejakú hlúposť.

Môžete nám priblížiť vyhľadávanie zdrojov falošných správ?

Pomocou rôznych pokročilých technológií sa snažíme tieto zdroje identifikovať a pochopiť vzorce ich správania a fungovania. Potom môžeme tento proces automatizovať. Aj tak je najdôležitejšie mať zdroje pravdivých, overených informácií. Môže ním byť trebárs univerzita, ktorá na svojej webovej stránke poskytuje údaje o očkovaní, a ktorá vás nezahltí informáciami, pretože vy nemáte čas sa v nich prehŕňať. Úloha našej inštitúcie je totožná – príprava pravdivých informácií v

Digital + 25€ palivová karta

Obdarujte seba alebo svojich blízkych exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín a ako darček od nás získate palivovú kartu v hodnote 25€.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy