1. Aby sme nezhoreli ako Katedrála Notre-Dame

Snímka: HN/Peter Mayer

Šéfujete vedeckej inštitúcii, ktorej výsledky ovplyvňujú celú Európsku úniu. Jej vyše tritisíc špičkových pracovníkov rieši celé spektrum úloh. Ktoré z nich pokladáte za prioritné?

Prechádzame obdobím explózie dát, informácií a poznatkov, akú história dosiaľ nepoznala. Ak sa nepripravíme na zmenu, cunami poznatkov zmetie každú organizáciu založenú na poznatkoch. Zásadne sa mení manažovanie informácií a poznatkov. To je jedna z najväčších výziev, ktoré stoja pred nami. Musíme sa stať akýmsi majákom, zdrojom pravdivých a autoritatívnych faktov. Inak občania nebudú vedieť, čo s ich pretlakom. Sociálne médiá sú dobrým príkladom zmätku a ľahkosti šírenia nepravdivých a zavádzajúcich informácií.

Istou novinkou je deep fake, zjednodušene povedané, vytváranie falošných videí na nerozpoznanie od skutočnosti. Čo s tým, ak už človek nemá veriť vlastným očiam?

Budeme si musieť na ne zvyknúť. Pokročilé technológie a umelá inteligencia sú schopné napodobniť realitu. Technológie nám však zároveň umožnia proti deep fake aj bojovať. Pre našu organizáciu je boj s falošnými a nepravdivými faktmi veľmi dôležitý. Veď fakty sú de facto náš biznis model – pravdivé fakty založené na vedeckých postupoch a metódach. Ak sa stratia, bude v ohrození aj demokracia.

Dôvod?

Samozrejme, všetci majú právo na svoj názor, ale nie každý na vlastné fakty. Je totiž rozdiel, keď sa niekto špecializuje v nejakom odbore, dlhodobo pracuje na nejakých výsledkoch, alebo ktosi len tak príde a z hlavy trepne nejakú hlúposť.

Môžete nám priblížiť vyhľadávanie zdrojov falošných správ?

Pomocou rôznych pokročilých technológií sa snažíme tieto zdroje identifikovať a pochopiť vzorce ich správania a fungovania. Potom môžeme tento proces automatizovať. Aj tak je najdôležitejšie mať zdroje pravdivých, overených informácií. Môže ním byť trebárs univerzita, ktorá na svojej webovej stránke poskytuje údaje o očkovaní, a ktorá vás nezahltí informáciami, pretože vy nemáte čas sa v nich prehŕňať. Úloha našej inštitúcie je totožná – príprava pravdivých informácií v

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 84% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy