Ako nás ohrozujú problémy Nemcov

Snímka: Reuters

Nad globálnou ekonomikou sa sťahujú nové mračná. Tie sa priamo týkajú aj nás. Hospodárstvo Nemecka, ktoré je najdôležitejším obchodným partnerom Slovenska, mieri podľa kľúčových ukazovateľov do technickej recesie. V Nemecku sa prepadol aj automobilový priemysel, ktorý je hlavným odvetvím nášho hospodárstva.

Čo tieto problémy budú znamenať pre Slovensko? Do akej miery nám môže skomplikovať život naviazanosť na nemecký priemysel? A ktoré segmenty sa majú pripraviť na ťažkosti? Aj to si prečítate v nasledujúcich otázkach a odpovediach.

1. Čo sťahuje nemeckú ekonomiku nadol?
Nepriaznivé správy hlásia z Nemecka, ktoré je európskou ekonomickou jednotkou. Tej hrozí, že sa prvýkrát od dlhovej krízy prepadne do recesie. Čísla z minulého týždňa ukazujú, že index priemyselnej produkcie v Nemecku klesol v novembri minulého roka prekvapujúco o 1,9 percenta. To podľa agentúry Bloomberg naznačuje, že HDP Nemecka by mohol v štvrtom kvartáli 2018 klesnúť druhýkrát za sebou. To by znamenalo prvú technickú recesiu v tejto krajine od roku 2013.

Experti pripomínajú, že čísla nemeckej produkcie sú v poslednom období relatívne nestabilné a rozkývané. „November naozaj priniesol negatívne prekvapenie. Navyše, pokles nebol koncentrovaný len do jedného odvetvia. Prechádzal cez viacero odvetví nemeckého priemyslu,“ uviedol pre HN Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Na druhej strane, nemecké čísla podľa neho v novembri čiastočne okresal aj nižší počet pracovných dní.

2. Prečo klesalo nemecké automobilové odvetvie?
V Nemecku sa znova výrazne prepadal automobilový priemysel. Jeho pokles je podľa Koršňáka pravdepodobne ešte stále čiastočným dôsledkom zavedenia celosvetovo harmonizovaného testovacieho štandardu na určenie spotreby paliva a emisií, známeho pod skratkou WLTP. „Silné predpredaje počas leta motivované práve blížiacim sa zavedením nového štandardu znížili v Európe jesenný dopyt po nových autách. To malo negatívny vplyv aj na produkciu nemeckých automobiliek.“

Efekt nového štandardu podľa neho do konca minulého roka pravdepodobne už úplne odznel. Práve to by malo pomôcť aj nemeckým výrobcom na prelome rokov korigovať svoju produkciu smerom nahor. „Treba však poznamenať, že poklesy predajov áut v posledných mesiacoch v Európe pravdepodobne nie sú len dôsledkom nového štandardu

Exkluzívny obsah Hospodárskych novín

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Najčítanejšie témy