Facebook zažíva najväčší škandál

Snímka: Reuters

Zneužitia dát na Facebooku konzultantskou spoločnosťou Cambridge Analytica pošramotilo imidž obľúbeného sociálneho média. Išlo totiž až o 87 miliónov údajov používateľov, ktoré spoločnosť využila na podporu súčasného amerického prezidenta Donalda Trumpa v prezidentskej kampani v roku 2016. To všetko po predchádzajúcom vývoji softvérových nástrojov. Kauza sa prevalila začiatkom marca a spôsobila nielen stratu dôvery u vyše dvoch miliárd používateľov Facebooku, ale aj prepad akcií. Pre vyvodenie osobnej zodpovednosti sa minulý týždeň rozhodol aj šéf Cambridge Analyticy Alexander Tayler a z tohto postu odstúpil.

Ako sa ku škandálu postavil šéf Facebooku?

Pán Zuckerberg, bolo by vám príjemné s nami zdieľať názov hotela, v ktorom ste boli minulú noc? Aj to bola otázka, ktorá zaznela na vypočúvaní šéfa Facebooku v Senáte. „Senátor, keď nám Cambridge Analytica povedala, že nevyužíva dáta a vymazala ich, považovali sme to za uzavretý prípad. Keď sa na to pozriem retrospektívne, bola to očividne chyba,“ ospravedlnil sa na schôdzi právneho a obchodného výboru Senátu Spojených štátov Zuckerberg. Uistil tiež, že Facebook zmenil svoju politiku, aby túto chybu už nezopakoval.


Zuckerberg následne aj pred Snemovňou reprezentantov priznal, že sám sa stal obeťou krokov Cambridge Analyticy. Mrzí ho, že jeho spoločnosť nedokázala zaistiť bezpečnosť osobných dát používateľov, a zodpovednosť zobral na seba. Išlo o pozitívny krok, keďže Facebook predtým čelil kritike, že sa na väčšiu reakciu po prevalení kauzy neodhodlal skôr.

Upokojil tiež, že Facebook v Rusku neskladuje žiadne dáta a prístup Moskvy k nim je obmedzený. Používatelia majú podľa neho dostatočnú kontrolu nad svojimi osobnými údajmi. Okrem toho, spoločnosť začala používateľov informovať, či sa ich údaje dostali k zneužitiu konzultantskou spoločnosťou. Vieme o nejakom takomto prípade aj na Slovensku? „Nemám vedomosť o tom, že by Úrad na ochranu osobných údajov riešil prípad nejakého obrovského hromadného zneužitia osobných údajov voči internetovým gigantom, ako sú Facebook či Google,“ povedala pre HN Lucia Semančínová z advokátskej kancelárie Semančín & Partners.

Zuckerberg tiež prisľúbil podporu niektorých zákonov pre reguláciu sociálnych médií vrátane zavádzania zmien prameniacich z General Data Protection Regulation, direktívy o ochrane dát, ktorá má začať platiť v Európe už od konca mája. Kontrolné mechanizmy Facebooku sa podľa Zuckerberga musia nariadeniu prispôsobiť, neuviedol však, v akej časovej lehote. „Aj keď mnohí toto nariadenie považujú za nezmyslené, ja si myslím, že je to dobrá norma, ktorá sa snaží zaviesť poriadok pri nakladaní s osobnými údajmi,“ vysvetľuje ďalej Semančínová.

Čo teraz sociálna sieť plánuje v otázkach bezpečnosti?

Nie je novinkou, že práve príjmy z cielenej reklamy sú pre Facebook finančným motorom. Vyberáte si stolík a „náhodou“ vám začne Facebook priam až podprahovo ponúkať stránky

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Najčítanejšie témy