Rezortu dopravy sa príliš nedarí. Dôkazom je nielen kontrola Úradu vlády, podľa ktorej má prvenstvo v počte nesplnených úloh, ale aj neustále posúvanie termínu dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc. Budovanie spojenia západu a východu trvá od poklepania základného kameňa tunela Višňové zhruba dve desaťročia. Slováci sa teda nedočkali splnenia pôvodných sľubov, že po diaľnici sa do metropoly východu dostanú z hlavného mesta do roku 2010. Bývalý premiér Vladimír Mečiar dokonca spomínal už rok 2005.
1. Koľko treba peňazí na dokončenie spojenia?
Nie deväť, ale dve miliardy eur. Toľko potrebuje aktuálne ministerstvo dopravy na výstavu diaľnic a rýchlostných ciest. Zvyšné miliardy minúť nevie. Minister dopravy Árpád Érsek prednedávnom uviedol, že najbližších 10 až 15 rokov viac ako dve miliardy pri príprave všetkých úsekov nepotrebujeme.
V súvislosti s diaľnicami sa skloňuje možnosť uvoľnenia dlhovej brzdy na zabezpečenie ich finančného krytia. A keďže aj bez nej je k dispozícii deväť miliárd, tak podľa ekonómov nie je nutné ju uvoľniť. Podľa Érseka je to však jedna z možností, aby mohol vyhlasovať na diaľnice súťaže so zabezpečením ich finančného krytia.
Brzda je zároveň predmetom kritiky predstaviteľov opozície. Podľa poslanca SaS Miroslava Ivana je dlhová brzda jediným nástrojom, ako udržať vládnu koalíciu na finančnej uzde. Okrem toho sa mu nepáči ani nedostatočné financovanie ciest prvej triedy – na Slovensku má byť až 40 percent z nich v nevyhovujúcom či havarijnom stave. Žiada preto zdvojnásobnenie financií na opravu týchto ciest na výšku asi 80 miliónov eur. Po...
Zostáva vám 85% na dočítanie.