1. Továreň, kde sobášia karosérie

Snímka: HN/Peter Mayer

Priestrannú halu pretínajú montážne pásy, po ktorých sa sunú karosérie vozidiel. Opakuje sa stále ten istý obrázok, hoci v stovkách obmien: pracovník nastúpi na pás a zostáva mu zhruba minúta na to, aby čo najzručnejšie namontoval jeden alebo viac dielov. Pod každým autom pulzuje naťahovacia plošina, ktorá ho ako harmonika nadvihuje alebo, naopak, spúšťa nadol.

Operátor montuje diely tak, aby sa príliš nezohýbal. Alebo naopak. Myslí sa na každý detail, do ktorého sa efektívne zaratúva aj optimálna manipulácia s materiálom. Úpravu výšky karosérie si pochvaľuje tiež chrbtica montéra. Ten po zvládnutí operácie dá pásu na pár sekúnd dovidenia, podíde naspäť na východiskovú pozíciu o pár sekúnd na neho nastupuje...

Ak vám takáto scéna evokuje film Charlesa Chaplina s názvom Moderná doba, ste na omyle. Na oživenie pamäti malý úlet do zlatého fondu svetovej kinematografie: legendárny komik maká pri páse s montážnym kľúčom v ruke, nestíha, zavadzia ostatným, nabaľuje na seba strapec spolupracovníkov a vytvára zápchu pripomínajúcu piatkovú dopravnú špičku. Podobná situácia by sa v nami opisovanej výrobni asi ťažko dala natočiť. Pre laika zdanlivo budí dojem pohodovej prevádzky. Ocitli sme sa v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia. Jej slovenský príbeh sa začal odvíjať presne pred pätnástimi rokmi.


Milionárom z večera do rána
Na prelome milénií sa do krajiny pod Tatrami zahraniční investori práve nehrnuli. Republika sa škriabala z ekonomického marazmu a navyše ju mátala vysoká nezamestnanosť. Hoci v trnavskom regióne oscilovala „len“ na úrovni dvanástich percent, mesto pociťovalo krach Trnavských automobilových závodov, rodisko socialistickej vychytávky – dodávky Škoda 1203. Pracovalo v nich päť aj pol tisíca ľudí.

Dvadsiateho štvrtého januára roku 2003 sa však záväzne spečatilo to, o čom sa šuškalo už dobrých pár mesiacov. V ten deň podpísal vtedajší výkonný viceprezident francúzskej automobilky Jean-Marc Nicolle, minister hospodárstva Robert Nemcsics a primátor Trnavy Štefan Bošnák dohodu o investičnej spolupráci. Signovanie dokumentu sa stalo správou desaťročia pre Slovensko a správou storočia pre jedno z jeho krajských miest. Novinové titulky hlásali: „Najväčšia investícia na zelenej lúke v celej histórii.“ Francúzi sa rozhodli vytiahnuť z vrecka okolo 700 miliónov eur a naša vláda nechcela zostať v pozícii chudobného príbuzného, keď vyčíslila náklady na 6,5 miliardy, pravdaže vtedy ešte korún.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy