1. Ako je na tom Čína?

Snímka: Reuters

To, ako bude vyzerať život po pandémii nám môže najlepšie napovedať aktuálna situácia v Číne. Masové šírenie nového koronavírusu tam začalo už v januári, a tak má oproti európskym krajinám takmer dvojmesačný náskok. 

Wuhan bol uvalený do karantény 23. januára a s otváraním mesto začalo až koncom marca. Mnohí ľudia tak boli zatvorení vo svojich príbytkoch aj viac ako mesiac. A aj keď dnes už v meste prakticky nepribúdajú nové prípady, živo sa stále ani zďaleka nevrátil do normálu.

Pri vchode do mnohých budov či fabrík ľuďom merajú teplotu, masové zhromaždenia sú naďalej zakázané a miesta, kde by sa mohlo nahromadiť viac ľudí naraz, sú prísne regulované. No a ľudia v továrňach či kanceláriách ako aj deti v školách majú presne dané pravidlá ako sa správať.

V továrni spoločnosti Lenovo sú napríklad v závodnej jedálni na každom stole kartónové bariéry, ktoré každého sediaceho izolujú od ostatných a zároveň sú na nich napísané opatrenia na zamedzenie možnému šíreniu nákazy.

Nejde však iba o pravidlá, zmenili sa aj návyky ľudí. A tak, aj keď sú obchody otvorené, nákupné centrá sú aj naďalej poloprázdne a reštaurácie bez zákazníkov. Ako vysvetlila pre BBC Gao Ting, ktorá pracuje vo Wuhane pre Wand Group, čo je tamojšie vychytené miesto na nákupy, kým vlani denne prišlo v priemere okolo 60-tisíc ľudí, teraz je to 10-tisíc.

Ako teda konštatuje Bloomberg, ľudia sa síce môžu vrátiť do života ako pred pandémiou, nie je však celkom jasné či chcú. Radšej ako by išli osobne do reštaurácie, si jedlo objednajú, obchody sú prázdne a rovnako je na tom aj metro. Na to, aby ním mohol človek ísť musí mať zelený kód. Každý občan má totiž pridelený červený, oranžový alebo zelený kód podľa toho, aké riziko nákazy nesie.

Mnohé fabriky v meste už obnovili výrobu, no keďže v iných krajinách ešte zúri pandémia a spotreba výrazne klesla, aj tak nemajú veľa zákaziek. Okrem toho musia dodržiavať množstvo pravidiel a ak by sa nakazil čo i len jeden zamestnanec museli by zatvoriť, čo by prinieslo veľké ekonomické škody.

Najčítanejšie témy