Ministerstvo financií chce po novom zaviesť evidenčné poplatky vozidiel, ktoré sa budú odvíjať nielen v závislosti od výkonu, ale aj od veku auta. Podľa rezortu tak bude možné objektívnejšie stanoviť hodnotu vozidla v čase jeho evidencie. Dopravný analytik Jozef Drahovský si však myslí, že lepšie by bolo poplatky odvodzovať od emisie na prepravený kilometer. „Môžete mať motor, ktorý má päť rokov a má oveľa nižšie emisie ako nový motor. Motory môžu byť na trhu rôzne,“ poznamenal.TASR/Michal Svítok
StoryEditor

Analytik: Ochota konzultovať je jedinečná

16.05.2019, 00:00
Každá mestská časť má svoje špecifiká a je dobré, že parkovacia politika ich chce rešpektovať, hovorí v rozhovore pre HN dopravný analytik Jozef Drahovský.

Parkovacia politika aktuálne prechádza schvaľovaním v jednotlivých zastupiteľstvách, tie majú pripomienky. Uskutočnil sa podobný proces napríklad aj pri zavádzaní parkovacích pravidiel v Košiciach?

Široké spektrum názorov bolo takmer všade, no v Košiciach sa s nikým nediskutovalo. Tam sa jednoducho rozhodlo, že takto to bude a hotovo. A hoci obyvatelia a jednotlivé mestské časti mali nejaký názor, nebol na neho braný ohľad. V tomto je Bratislava priam jedinečná, že to konzultuje s každou mestskou časťou.

Možno aplikovať jednotný model pravidiel na všetky mestské časti?

Systém musí byť jednotný pre celé mesto, aby sa v ňom návštevník vedel orientovať. Aplikácia však musí byť aj v rámci mestských častí lokálne nastavená. Napríklad Ružinov má rezidenčné časti, ale aj biznis centrá a v každej tej časti by to malo byť nastavené úplne inak. Čiže jeden systém z hľadiska platenia, značenia a ďalších náležitostí, na druhej strane priestor pre mestské časti upraviť si to, čo potrebujú. V Bratislave je vymyslená kostra, no konkrétne zóny si určuje každá mestská časť.

Aká tvrdá ruka magistrátu by mala byť v rámci prerozdelenia ziskov? Niektoré časti uprednostňujú zisky z rezidenčných kariet, iné, naopak, z hodinového státia.

Musí tam byť vysoká flexibilita aj preto, že sú mestské časti, ktoré majú parkovacie kapacity aj na miestnych komunikáciách, ktoré spravujú mestské časti. Niektoré zas majú parkovacie miesta najmä na cestách, ktoré spravuje magistrát. Čiže pre každú mestskú časť už to rozdelenie, koľko percent komu pôjde, má iný význam. Navyše je veľký predpoklad, že sa do tohto systému zapoja aj súkromníci tým, že dajú svoje parkovacie plochy k dispozícii na verejné parkovanie a mesto na ne poskytne finančný systém. Toto sa deje vo viacerých veľkých mestách.

Včera návrh neschválili poslanci v Starom Meste, rovnaký postoj zaujali dávnejšie poslanci Vrakune. Do akej miery môže byť takýto odpor prekážkou pre zavedenie parkovacej politiky?

Môže to byť veľký problém, no ak sa pridá čo i len jedna časť a mesto poskytne systém, ostatné uvidia, že je to jediný spôsob. Staré Mesto má vymyslený systém, dokonca dvojitý. Vyhradili veľké množstvo parkovacích miest len pre seba a nikto iný na nich nemôže ani len zastaviť. Teraz sa im nepáči, že odrazu by tam mohol zaparkovať aj niekto iný, hoci za poplatok. Chápem Staromešťanov, že sa im celý deň dobre pozerá na voľné parkovacie plochy. Lenže ak to spraví každá mestská časť, tak tí Staromešťania nebudú mať ani kam zo Starého Mesta vyjsť.

Primátor Matúš Vallo chodí po mestských častiach, vysvetľuje občanom princípy a výhody. Máte pocit, že sa mu darí Bratislavčanov presvedčiť, že chcú parkovaciu politiku?

Ja si myslím, že väčšina tomu rozumie, samozrejme, vždy sa nájdu aj odporcovia. Lenže tým, že pán Vallo spravil napríklad oproti Košiciam niekoľko zásadných zmien, získal podporu. Prvá zmena je, že parkovanie nezverí akejsi vyvolenej firme, ale bude ho zabezpečovať mesto. Druhou je, že parkovať bude môcť hocikto, ale, samozrejme, bude si za to platiť. No domáci občania, ktorí si platia dane, budú mať výhodu v podobe paušálnych lístkov, ktoré voláme rezidentské karty. Toto je tá základná filozofia, ktorá má oproti predchádzajúcim návrhom potenciál získať oveľa väčšiu podporu.

01 - Modified: 2024-04-23 11:37:33 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 02 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje 03 - Modified: 2024-04-22 13:51:27 - Feat.: - Title: Riaditeľka televízie v Litve pre HN: U nás je spoločnosť jednotná, nechce sledovať žiadne proruské správy 04 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Nutričná poradkyňa: Nie som prísny typ poradcu, aj malé zmeny totiž môžu mať veľký efekt (aj) na zdravie 05 - Modified: 2024-04-22 04:56:32 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Emma Drobná: „Nikdy som nelietala v oblakoch, skôr som úzkostlivá.“
menuLevel = 2, menuRoute = focus/politika-s-spolocnost, menuAlias = politika-s-spolocnost, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
23. apríl 2024 14:44