2. Čo boli najväčšie kauzy, ktorým čelil?

Snímka: The Telegraph

Sociálna sieť sa zmenila i v tom, že ako v našich novinkách zdieľali priestor prvotne iba naši známi, dnes sme skôr terčom príspevkov našich obľúbených umelcov, spravodajských portálov či reklám.

A to nie hocijakých, ale cielených, ktoré presne vedia, čo sme na internete hľadali a až podprahovo nám to aj ponúkajú. Aj keď je Facebook zadarmo a prístup k nemu je po registrácii otvorený pre všetkých, platíme však niečím osobnejším než sú peniaze, a to našimi osobnými údajmi. Práve pre ne figurovala sociálna sieť aj vo viacerých kauzách.

Najznámejšia je určite Cambridge Analytica, škandál sa prevalil minulý marec. Názov niesol podľa poradenskej spoločnosti, ktorá sa mala nečestne dostať k dátam používateľov v zámienke pre vedecké účely.

Následne ich vyhodnotiť a pomôcť tak v predvolebnej kampani americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi a tiež v kampani za vystúpenie Británie z Európskej únie.

​Škandál mal zasiahnuť až 87 miliónov účtov. Facebook následne spoločnosti zakázal jej reklamu na svojej platforme a Cambridge Analytica neskôr ukončila svoju činnosť. Na Slovensku však podľa Pavla Szabóa, advokáta GHS Legal, vníma kauzu iba zanedbateľný počet používateľov.

Nedávno vyšla najavo informácia, že Facebook platil ľuďom za využívanie aplikácie Facebook Research VPN, ktorá umožňuje prístup k ich údajom. Používatelia mali byť vo veku od 13 do 35 rokov. Mesačne dostávali od firmy 20 dolárov zvýšených o poplatok za odporúčanie.

Výskum mal trvať od roku 2016 s cieľom získať údaje o používateľskom správaní. Spoločnosť tak mohla sledovať vyhľadávanie na internete, informácie o polohe či súkromné správy. Používateľov tiež žiadala o vytvorenie screenshotu toho, čo si objednali cez spoločnosť Amazon.