6. Rozhovor: Slovnaft BAjk sme vyvinuli na mieru pre Bratislavu

Snímka: archív

Slovnaft BAjk ste predstavili v prvý septembrový piatok. Cez víkend už boli v uliciach z 550 bicyklov asi dve stovky. Aké boli prvé reakcie používateľov? 

Bikesharing v Bratislave sa od svojho uvedenia teší veľkému záujmu. Už počas prvého víkendu sa do systému zaregistrovalo sedemtisíc používateľov, po týždni prevádzky máme 14-tisíc registrovaných. Verejnosť sa veľmi rýchlo stotožnila s využívaním tohto typu prepravy. Dostali sme množstvo pozitívnych reakcií, ako aj tipov na ďalšie zlepšenie.

Aké napríklad?

Naším cieľom je, aby bol Slovnaft BAjk používateľsky čo najkomfortnejší. Preto sme aj na základe podnetov zo sociálnej siete zjednodušili orientáciu na mape obsadenosti staníc. Učíme sa aj pri logistike, teda prevážaní a zvážaní bicyklov, aby sme boli čo najefektívnejší. Pre Slovnaft je to prvá služba pre zákazníkov, ktorá vybočuje z jej tradičného podnikateľského portfólia, a zároveň je to nová skúsenosť.

Čo bolo pri plánovaní bikesharingu v Bratislave najťažšie?

Na plánovaní bikesharingu sa podieľali zamestnanci Slovnaftu i magistrátu hlavného mesta. Potrebné bolo navrhnúť bicykel, nájsť vhodné miesta pre dokovacie stanice, následne prejsť cez mnohé povoľovacie procesy a navrhnúť komplexné IT prostredie, ktoré integruje webovú stránku pre používateľov, komunikáciu s používateľmi ako e-mail či SMS, obslužný softvér pre operátora, platobnú bránu, fakturácie, firmvér bicykla. Tento proces trval približne rok a pol.

Plánujete jeho rozšírenie aj do ďalších miest?

Po pilotnej, ročnej fáze prevádzky systém vyhodnotíme.

Avizovali ste, že počet bicyklov sa bude postupne zvyšovať. Koľko ich nakoniec v Bratislave bude?

Počas jesene plánujeme prevádzkovať 550 bicyklov a na budúcu jar ich počet zvýšiť na 750. Používatelia si ich budú môcť požičať na 90 dokovacích staniciach. Okrem zvyšovania počtu bicyklov a staníc vyvíjame aj mobilnú aplikáciu.

Nemilou správou po pilotnom víkende bolo poškodenie bicyklov vandalmi. Myslíte si, že Slováci si v porovnaní s inými národmi tieto „pouličné vymoženosti“ tak nevážia? Dá sa vôbec prípadnému poškodzovaniu bicyklov nejako zabrániť?

Skúsenosti s vandalizmom na verejných bicykloch nemá v Európe len Bratislava. Dôležitá je prevencia. Mestská polícia v súčasnosti zapracúva do svojho systému nové verejné kamery, a to práve kvôli problémom s poškodzovaním našich bicyklov. Staré Mesto máme pokryté, rovnako ako aj mnohé iné miesta vrátane dokovacích staníc umiestnených na našich čerpacích staniciach, no určite je potrebné dosah kamier ešte rozšíriť.

Bicykle sú v súčasnosti čoraz viac bežnou súčasťou dopravy. Inšpirovali ste sa nejakou konkrétnou krajinou?

Pri plánovaní a tvorbe konceptu sme sa pozreli najmä na bikesharingové systémy v okolitých krajinách. Zvažovali sme výhody i nevýhody každého systému, ale vedeli sme, že mestu chceme ponúknuť službu so smart bicyklami. Samozrejme, pomohli nám aj rady kolegov z Budapešti, kde naša materská spoločnosť MOL prevádzkuje bikesharing MOL Bubi už štyri roky.

Na Slovensku už fungujú aj iné bikesharingové systémy. Je ich podstata iná než vaša?

Služba Slovnaft BAjk nie je odkúpený systém, ale vyvinuli sme ho na mieru pre Bratislavu. Do projektu sme zatiaľ z vlastných prostriedkov investovali 1,5 milióna eur, od mesta sme žiadny príspevok nedostali. Naopak, Slovnaft daroval mestu časť bikesharingového systému v podobe dokovacích staníc.

Bratislavské Biele bicykle vás kritizovali za to, že ste dostali 500-tisíc bez súťaže a odmietli ste ich pomoc a skúsenosti počas príprav. Je to pravda?

S Cyklokoalíciou sme počas príprav komunikovali, boli tiež súčasťou diskusie o umiestnení dokovacích staníc.

Sú podľa vás Slováci dostatočne cyklo-friendly?

Určite áno. Tešíme sa, že Slovnaft BAjk prispeje k ďalšiemu zvýšeniu popularity tejto rýchlej, zdraviu prospešnej a ekologickej dopravy.

Najčítanejšie témy