5. Aký je názor politického marketéra?

Expremiér Fico po odchode z premiérskeho úradu občasne komentuje súčasnú situáciu formou videí. Navodzujú až neprofesionálny dojem ako keby boli robené amatérsky, je to ich zámer?

Tipoval by som to na veľmi pragmatický dôvod. Už nie je premiérom, to znamená ten servis, ktorý mal na úrade vlády využíva teraz premiér Pellegrini a na tej komunikácii je to vidno. Či už na Facebooku alebo Instragrame to Fico robí veľmi amatérsky. Nemá už okolo seba profíkov, ktorí vedia spraviť video tak, aby vyzeralo premiérsky. Vo videách je viditeľnejší aj konkrétnejší rozdiel medzi nimi dvoma. U Fica je výrazne defenzívna komunikácia a snaží sa nejakým spôsobom ubrániť. Na druhej strane. U Pellegriniho ide o snahu ísť pozitívnym smerom, ukazovať pozitívne udalosti, nezaťažovať sledovateľov jeho stránky nejakým náročným, ťažkým a serióznym politickým obsahom. Áno, môžeme vidieť u Fica, že kvalita príspevkov výrazne poklesla. Obaja sa však, ešte viac premiér, výrazne inšpirovali komunikáciou prezidenta Kisku. Je to vidno v kompozícii postov ako používajú videá či fotografie a ten rukopis je tam veľmi jasne čitateľný. Prezidentská kancelária teda trochu nastavila latku komunikácii na sociálnych sieťach.

U premiéra pozorujeme celkom zaujímavý obrat. Najprv zdieľal iba fotografie z verejných či kultúrnych akcií, potom už i súkromného charakteru, z ktorých viaceré sa stali aj predmetom vtipov. V poslednej dobe zas vyzerá, že od nich upustil. Je to taktika?

Je to taktika alebo skôr stratégia. Keď ešte nebol vnímaný ako potenciálny premiér pred vraždou Jána Kuciaka tak si myslím, že tam dával obsah, ktorý zodpovedal roli, ktorú zohrával v tom čase, ako tie diplomatické fotky. Neskôr mu asi poradili, aby viac predstavoval svoju osobnosť. On si svoj imidž tak veľmi nebudoval. Teraz to má vyvážené a v komunikácii väčšinou prevyšuje tá oficiálna stránka. Teda fotografie, videá a situácie, kde sa premiér nachádza s ľuďmi, čo by isto každý marketér schválil. Prichádzajú aj také situácie, ktoré sú trochu netradičné a nazerajú do súkromia. Taká poznámka, na tých fotografiách je sám, to má spoločné s expremiérom Ficom. Ide o taký trošku paradox s prezidentom Kiskom. V zahraničí to býva skôr tak, že tam, kde sa objavuje rodina, objavujú sa i ľudia. U nás naopak, keď sú to oficiálne veci, tak tam je v spoločnosti, ale keď sa píše o súkromí, tak tam je vždy sám.

Je teda Pellegrini opatrný, stráži si to svoje súkromie, aby ho niečo nepoškodilo?

Nechcem špekulovať. Môže to byť dané i tým, že je na toľko vyťažený, že sa nejakými aktivitami nemá čas zaoberať. Keď si urobí nejaký výlet, tak je sám. Nedávno sa objavila fotografia ako skladá skriňu v pivnici v polobotkách, čo nie je asi niečo, čo by si človek obliekol, keď ide stavať. Môže to svedčiť o tom, že to robí jeho tím ako keby na objednávku. Má nejaký plán, aby každý týždeň umiestnil nejakú súkromnú fotku ako sa to v tých kanceláriách robí. Fico si dlho budoval imidž takého alfasamca s prvkami mačizmu. U Pellegriniho to tak nie je. Napriek tomu sú fotky tak štylizované, či sedí v motore alebo opravuje skriňu, tak je to také, aby smerovali k tomu, že Pellegrini je mocný a zaujímavý chlap. Aj do hory, aj do lesa, aj vykopať zemiaky, aj postaviť skriňu, aj viesť krajinu.

Podľa čoho si politici nastavujú príspevky na sociálnych sieťach, meria sa vždy ich odozva u sledovateľov alebo prevyšuje skôr potreba z ich strany o niečom informovať?

V prípade premiéra je to určite iné ako u kandidáta či poslanca. Je tam dôležité balansovať tú oficialitu, oficiálnu agendu, stretnutia, zasadnutia či materiály vlády. Na komunikačnom tíme je, aby vedeli informáciu odkomunikovať aj iným ako tradičným serióznym spôsobom. Keď sa človek tak bežne pozerá na komunikáciu Pellegriniho, tak mu to celkom ide. Vidíme tú reprezentatívnu funkciu, návštevy, prijatia, podujatia... Nebojí sa chodiť medzi ľudí. Ide opäť o kontrast s Ficom. On menej kládol dôraz na to, aby ukázal ľuďom, kade chodí a vyzdvihoval svoje postavenie alfa samca. Pellegrini je v tomto komunikačne pokornejší a figuruje u neho aj ten súkromný život. Voliči chcú vidieť, či už je to premiér, prezident či poslanec, že je to človek ako oni. Je to väčšinou nejaký vyšší plán, ktorý sa naplní podľa agendy.

Zaujímavým prvkom je aj mazanie príspevkov na Facebooku, čo je u Fica časté. Administrátor stránky maže nielen vulgárne, rasistické komentáre, ale i jemu oponujúce. Ide o častý prvok?

Vo všeobecnosti platí, že ľudia odpustia chybu, keď politik otvorene a transparentne komunikuje. Je potrebné na každý útok reagovať, napísať nejaký komentár a uviesť veci na pravú mieru. Odporúčam reagovať a aby politici dávali faktické reakcie, keď sú z niečoho obvinení. Nikomu určite neodporúčam zmazávať komentáre. Vedie to potom k netransparentnosti, keď sa obsah cenzuruje. Život ani politika nie sú iba o pozitívnych správach. Treba byť v komunikácii čo najviac transparentný. Keď to tak nie je, tak to voliči tak ľahko neodpustia.

A aká je ich komunikácie smerom k novinárom? U Pellegriniho je zatiaľ typické, že je dosť strohý v nejakých silnejších vyjadreniach v porovnaní s expremiérom.

Pellegrini má veľké šťastie, že nastúpil po Ficovi. Našiel si v ňom výborného učiteľa v tom, že mu Fico ukazuje, ako by sa to robiť nemalo. Fico je už dlhodobo na bojovej ceste so všetkými médiami, čím sa netají a skôr má z toho súčasť svojej politickej stratégie. Zrejme mu to vychádzalo tak, že čím viac súperil s médiami, tým viac to pomáhalo jeho popularite. Označoval ich teda za svojich oponentov, nepriateľov či spolupracovníkov opozičných skupín. Vo Vyšehradskej štvorke ide celkovo o taký fenomén, že sa premiéri vyjadrujú voči médiám. Myslím si, že Pellegrini sa bude snažiť z toho poučiť, pretože videl, že toto je cesta, ktorá nefunguje. Je vysoko neutrálny a skôr pozitívny voči médiám. Snaží sa ich motivovať a pritiahnuť ako je to trend aj v zahraničí. Chce mať neutrálny postoj, parťácky, nesnaží sa útočiť, a teda poučený Ficom určite nepôjde v jeho šľapajach.

Najčítanejšie témy