StoryEditor

Banka dostala pokutu 50-tisíc eur

16.04.2018, 00:00
Klient sa jednoduchšie dozvie, kde bankári a poisťovací agenti porušujú zákon. Národná banka Slovenska zverejňuje na základe novej zákonnej povinnosti už aj zatiaľ neprávoplatné rozhodnutia. Keďže sú anonymizované, mená hriešnikov sa verejnosť zatiaľ nedozvie, no prehrešky naznačujú klientom, na čo si majú dávať pozor. O udelených sankciách, z ktorých najvyššia bola na úrovni 90-tisíc eur, hovorí riaditeľ Odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS Roman Fusek.

Svoju pozornosť ste už tradične obrátili aj na nebankovky. Na čo si majú klienti dávať pozor?
Trh nebankoviek sa zmenil, odkedy NBS vykonáva dohľad. Samozrejme, nielen pre dohľad, ale aj zmenou legislatívy. Dnes je situácia, pokiaľ ide o predaj, úplne iná. Klient si už nemusí dať tak veľmi pozor na nekalé praktiky v súvislosti s ponukou doplnkových služieb, prípadne zásadným presiahnutím RPMN. Dá sa povedať, že spotrebiteľ už nečelí hrozbám, ktorým čelil vtedy. Nedá sa povedať, že by neboli, ale dnes sa váha presúva skôr na chvost – na koniec úveru. Na čas, keď je úver inkasovaný. Najmä v prípade, ak klient bol v delikvencii a neplatil. Tu sa stretávame s istými nekalými praktikami pri vymáhaní. Niekedy vymáhajú aj neexistujúcu výšku dlhu.


Samostatnou kategóriou sú čelné sklá. Tam ste už dávnejšie k téme vydali stanovisko. V tomto prípade ste však nesankcionovali to, že poisťovňa neplatí, ale nedostatočné zdôvodnenie odmietnutia.
Áno, rozhodnutia sa netýkali toho, či poisťovňa mala uhradiť čelné sklo. Zamerali sme sa na zlyhanie odbornej starostlivosti poisťovne, ak ukončila likvidáciu priskoro a neporiadne preverila, či a ako došlo k nepriamemu „stretu“ dvoch áut. To znamená, že klientovi odmietla plniť a situáciu si veľmi zjednodušila, keď argumentovala bez dôkazov, že takto sa to nemohlo stať, hoci to poškodení tak tvrdili.


Pri dohľade ste sa zamerali aj na ponuku legislatívnych účtov, teda tých, ktorých obsah a cenu určuje štát.
Na jednotlivých pobočkách bánk po celom Slovensku sme preverovali predaj legislatívneho účtu a informovanie klienta. Nedá sa povedať, že sme objavili systémové nedostatky, no stalo sa, že na jednotlivých pobočkách klient nedostal korektné informácie, respektíve neboli poskytnuté informácie písomne, ak si ich žiadal. Čo sa dá povedať, že to nie sú závažné systémové nedostatky.


Nemôžeme teda povedať, že mu ne...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-18 05:30:00 - Feat.: - Title: Analytička pre verejné politiky: Kus pokory neuškodí vedcom, systému ani antisystému 02 - Modified: 2024-05-17 08:28:50 - Feat.: - Title: Ivana Gáborík: „Slzy sa mi kotúľajú po tvári na počkanie,“ hovorí v exkluzívnom rozhovore pre Evitu 03 - Modified: 2024-05-16 08:25:49 - Feat.: - Title: Pomáhame si spotrebákmi pri hypotékach? Finančníci v tom majú jasno, experti však varujú pred ďalším vývojom 04 - Modified: 2024-05-14 13:00:53 - Feat.: - Title: Potraviny na Slovensku lacnejú. Tento trend by mohol pokračovať, predpovedajú analytici 05 - Modified: 2024-05-14 13:43:10 - Feat.: - Title: Poslanec Hlasu pre HN: Národniarom pri umeleckom fonde nerozumiem. Obávam sa toho, s čím prídu ďalej
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
18. máj 2024 14:26