Kaufland na tabuliach pred predajňami informuje zákazníkov, že „na základe neúmerného a neopodstatneného zvyšovania cien výrobkov zo strany spoločnosti Tatrakon sme sa rozhodli tieto zvýšenia neakceptovať“.AUTOR
StoryEditor

Morca-Della zmizla z Kauflandu. Dôvodom je 15 centov

04.08.2016, 00:00
Otvorený konflikt medzi popradským výrobcom Tatrakon a nemeckou obchodnou sieťou sa pritvrdzuje. Reťazec svoj názor na celú vec vysvetľuje aj zákazníkom pri vstupe do predajne.

Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch z pera Ľubomíra Jahnátka zlyháva. Domáci výrobcovia potravín sa totiž naďalej vytrácajú z regálov predajní. Posledným príkladom je vyostrujúci sa spor najväčšej slovenskej konzervárne Tatrakon Poprad s obchodnou sieťou Kaufland z nemeckej diskontnej skupiny Schwarz. Na kauzu ako prvé upozornili HN. Výrobca kultovej omáčky na špagety Morca-Della v reťazci končí po tom, ako sa nedohodol na nových obchodných podmienkach. Tatrakon totiž odmieta dotovať cenu svojich výrobkov na pultoch nemeckého reťazca. „So spoločnosťou Tatrakon opakovane prebiehali štandardné obchodné rokovania o nákupných cenách pre ďalšie obdobie. Dodávateľ na nich požadoval neúmerné zvýšenie cien, kde práve pri položke Morca-Della bola jeho požiadavka na zvýšenie ceny o viac ako 30 percent a z toho dôvodu sme sa na ďalšej spolupráci nedohodli,“ tvrdí hovorca Kauflandu Martin Gärtner.

Podľa obchodníka bol práve toto dôvod, prečo slovenský producent mäsových konzerv od marca tohto roku zastavil svoje dodávky. Popradčania však kontrujú, že o predaji ich výrobkov nerozhodol zákazník, ale spoločnosť Kaufland. Napriek neustálemu znižovaniu nákupnej ceny zo strany Tatrakonu totiž počas posledných piatich rokov kupujúci v peňaženke nepocítili pri 400-gramovej legendárnej konzerve výhodnejšiu predajnú cenu. „Prispelo to len k naplneniu tabuľky profitu spoločnosti Kaufland. My sme však boli už v strate v tomto vzájomnom obchodovaní,“ hovorí manažérka obchodu a marketingu spoločnosti Tatrakon Poprad Ivana Kacvinská.

Sťahovanie slovenských výrobkov z pultov predajní pritom priamo ovplyvňuje výšku tržieb i zamestnanosť producentov potravín.

Rástli výrobné náklady
Za nárastom ceny sa skrýva zmena obalu. Slovenský výrobca totiž prebalil zmes do inovovanej konzervy, ktorá sa otvára bez otvárača. Reťazec ale nepovažuje zdraženie zmesi za odôvodnené a ceny Tatrakonu neakceptoval. „Nami navrhované cenové navýšenie na Morca-Dellu s easy open bolo 23 percent, ktoré Kaufland zamietol a ukončil akékoľvek objednávanie tovaru,“ kontruje Ivana Kacvinská. Z celkového rozdielu vo výške 15 centov pritom sedem centov pripadlo na nový typ konzervy a zvyšných osem centov tvorilo pokrytie obchodných podmienok v Kauflande za roky 2010 až 2015. „Toto navýšenie bolo požadované, aby sme sa dostali aspoň na nulu, a teda na úroveň ceny z roku 2010,“ spresňuje Kacvinská. Kaufland svoju obhajobu stavia na fakte, že za ním v tom čase so zdražovaním neprišla žiadna iná konzerváreň. „Je proti obchodnej logike, aby sme akceptovali zvýšenie cien u jedného konkrétneho výrobcu, s prihliadnutím na fakt, že ceny vybraných vstupných surovín, z ktorých sú vyrobené aj produkty spoločnosti Tatrakon, v danom období klesali,“ argumentuje Martin Gärtner.

Spor o cenu
Tatrakon má však na vec opačný názor. Popradčania považujú dohody s konkurenciou o zvyšovaní cien za neetické a protizákonné. Cena vstupov do výroby totiž rôzne kulminuje. Raz klesá, inokedy stúpa. Každá firma preto ladí cenotvorbu individuálne a v iných obdobiach – podľa svojich potrieb a v závislosti od podmienok s obchodníkom. „My sme však riešili stratu, ktorá vznikala od roku 2010, a nie v posledných mesiacoch. Žiaľ, je veľmi ťažké udržať šesť rokov rovnakú cenu výrobku, prípadne ju znižovať, aby iná spoločnosť dosahovala na nej vyšší profit,“ vraví Kacvinská. Konzerváreň sa tak dostala do situácie, keď už nepokrývala náklady, a nabaľujúcu sa stratu by preto prehlbovala. Nové ceny pritom navrhla iba pri polovici svojho sortimentu zalistovaného Kauflandom. Konzerváreň tak zmenu avizovala pri 15 výrobkoch z celkového počtu 31. „Napriek tomu, že 16 položiek bolo bez zmeny ceny, spoločnosť Kaufland ich vyradila zo svojej ponuky spolu s položkami, kde bola navrhnutá zmena,“ vysvetľuje manažérka Tatrakonu. Reťazec sa pritom obhajuje ochranou záujmov svojich zákazníkov, ktorí na prvé miesto stavajú pomer cena – kvalita. „Navýšenie ceny o viac ako 30 percent by bolo pre zákazníkov neakceptovateľné aj s prihliadnutím na fakt, že na trhu sa nachádza konkurenčný výrobok, ktorého cena bola na porovnateľnej úrovni ako cena od spoločnosti Tatrakon pred pokusom o neúmerné navýšenie ceny,“ uzatvára hovorca vo vyjadrení Kauflandu, ktoré spoločnosť vyvesila aj vo svojich prevádzkach.

Bez sťažnosti kontrolóri neprídu
Kontroverzný odchod konzervárne Tatrakon Poprad z reťazca Kaufland úrady nateraz nezaujíma. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka sa totiž vzťahy medzi slovenským výrobcom konzerv a nemeckým obchodníkom z vlastnej iniciatívy preveriť nechystá. „Ministerstvo v zmysle Zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny, vykoná kontrolu u odberateľa alebo dodávateľa z podnetu účastníka obchodného vzťahu alebo z podnetu tretej osoby,“ konštatuje hovorca agrorezortu Vladimír Machalík s tým, že kontrolóri ním od Tatrakonu ani tretej strany nateraz nedisponujú. „Pokiaľ bude podnet ministerstvu doručený, kontrolu v spoločnosti Kaufland vykoná,“ dodáva Machalík.

01 - Modified: 2024-04-23 14:01:19 - Feat.: - Title: Na Slovensku podniká takmer trikrát viac mužov, ako žien 02 - Modified: 2024-04-22 17:32:51 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Multimiliónový biznis hlinikárov z Ľupče je zachránený. Dlhy majú splatiť najmä vďaka investíciám 03 - Modified: 2024-04-22 10:00:00 - Feat.: - Title: Kraľuje sociálnym sieťam a láka na extrémne zľavy. Za globálnym úspechom značky Shein sa však skrýva omnoho viac 04 - Modified: 2024-04-19 13:50:00 - Feat.: - Title: Menšie slovenské reťazce ukázali vlaňajšie výsledky. Fresh či Sintra dosiahli miliónové tržby 05 - Modified: 2024-04-19 12:54:11 - Feat.: - Title: Regulácie v Maďarsku pridusili Tesco. Aké marže má top reťazec v našom regióne?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 14:59