Demografický úpadok Európy i prudký rast Ázie či Afriky. Prečo musia naši exportéri dobývať nové trhy?

Demografický úpadok Európy i prudký rast Ázie či Afriky. Prečo musia naši exportéri dobývať nové trhy?

Slovenské firmy sa snažia čoraz častejšie umiestňovať svoje výrobky do dosiaľ neobjavených regiónov. Tie z dlhodobej perspektívy ponúkajú väčší potenciál.

Boj o nové trhy. Aj tak by sa dali v skratke zhrnúť snahy európskych, amerických a východoázijských firiem umiestniť svoje produkty v dosiaľ príliš neobjavených, ale o to perspektívnejších krajinách a regiónoch sveta. Výnimkou nie sú ani slovenskí exportéri, ktorým v tomto úsilí pomáha naša diplomacia.

Aktuálne zhruba štyri pätiny slovenského vývozu smerujú do členských krajín Európskej únie. Zvyšných 20 percent tvoria ostatné regióny, ktoré však skrývajú nové možnosti.

Slovenským firmám sa v tomto smere snaží v rámci takzvanej ekonomickej diplomacie pomáhať ministerstvo zahraničných vecí. Šéf rezortu Ivan Korčok dokonca pripúšťa zmeny v sieti diplomatických zastupiteľstiev po celom svete. Väčšiu úlohu by pri jej novom nakreslení mali hrať práve možnosti ekonomickej spolupráce Slovenska s danou krajinou. „Podpora exportu je prioritou nielen ministerstva zahraničných vecí, ale aj mojou osobnou,“ vyhlásil Korčok na nedávnom prvom ročníku Exportného fóra, ktorého mediálnym partnerom boli HN.

V nasledujúcich otázkach a odpovediach si prečítajte, prečo je kľúčové diverzifikovať exportnú mapu aj ktoré krajiny a regióny by mohli prilákať viac slovenského vývozu.

Najčítanejšie témy