Pracovný trh čaká v roku 2030 generácia negramotných. Problémom je matematika aj čítanie

Pracovný trh čaká v roku 2030 generácia negramotných. Problémom je matematika aj čítanie

Do desiatich rokov vstúpia na trh práce žiaci, ktorým namerali podpriemernú čitateľskú gramotnosť. Problémom je aj matematika.

Čitateľská, prírodovedná aj matematická gramotnosť. Vo všetkých troch oblastiach majú podľa medzinárodného PISA testovania 15-ročných žiakov slovenskí žiaci slabšie výsledky v porovnaní s priemerom krajín OECD. Najslabšie sú v čitateľskej gramotnosti. Slovenské deti zaostávajú aj voči ostatným krajinám V4 vo všetkých oblastiach, s výnimkou Maďarska, v prípade matematickej gramotnosti.

Rozdiely vo výsledkoch medzi najlepšími a najslabšími žiakmi sú v porovnaní s krajinami OECD nadpriemerné. So­ciálne a ekonomické zázemie žiakov má podstatný vplyv na ich úspech v škole, a teda aj na ich uplatnenie na trhu práce.

„Ak žiaci dnes nedosahujú dobré výsledky ani v základnej gramotnosti, je otázne, do akej miery budú schopní učiť sa nové veci a zručnosti podľa potrieb v budúcnosti,“ hovorí Peter Majer, hovorca Národnej banky Slovenska.

Ak sa tento trend nezvráti, dnešní tínedžeri budú bez potrebných vlastností čeliť automatizovanej práci, keď ich nízku kvalifikáciu už nebude treba. Miesta v automobilovom a spracovateľskom priemysle tak môžu byť ohrozené.

V kurze bude kreatívna práca s vysokou požadovanou odbornosťou. Nutné bude aj celoživotne sa vzdelávať a prechádzať do iných odborov.

Slabé výsledky pritom nedosahujú len študenti, ale aj slovenské vysoké školy. Tie zaostávajú aj v prípade regionálneho porovnania. V Šanghajskom rebríčku najlepších vysokých škôl sa v prvej tisícke umiestnila len jedna slovenská univerzita. Na porovnanie, Česká republika má v prvej päťstovke jedno zastúpenie a ďalších šesť univerzít sa umiestnilo v druhej päťstovke.

Najčítanejšie témy