1. Ako sa zahusťuje mestský priestor?

Snímka: TASR/Miroslav Košírer

Dopravné zápchy v Bratislave či ďalších mestách sú takmer neznámym pojmom, ich ulicami sa dá brázdiť bez väčších zdržaní. Preprava po komunikáciách je pre cyklistov a chodcov bezpečná. Zastavanosť územia je oveľa nižšia než dnes, veľkú časť miest tvorí zeleň.

Rok 2021. Počet evidovaných vozidiel sa za necelé štyri desaťročia prudko zvýšil a momentálne atakuje hranicu 3,5 milióna. Razantný nárast zaznamenal najmä po roku 2005, keď dosahoval 1,8 milióna. Môže za to najmä rýchly rast životnej úrovne, vďaka ktorému si mnohé rodiny dovolia kúpiť hneď niekoľko áut pre jednotlivých členov.

Takisto sa zvyšuje index zastavaných plôch. Predovšetkým v Bratislave rýchlo pribúdajú nové rezidenčné aj kancelárske projekty, ktoré priťahujú ľudí z iných kútov našej krajiny. Na porovnanie – kým na začiatku 80. rokov minulého storočia žilo v slovenskej metropole niečo vyše 380-tisíc obyvateľov, aktuálne je k pobytu v Bratislave oficiálne prihlásených viac ako 470-tisíc ľudí. Ich reálny počet je pritom oveľa vyšší – v hlavnom meste dlhodobo či krátkodobo žijú desaťtisíce Slovákov aj cudzincov, ktorí majú trvalý pobyt registrovaný úplne inde.

Dáta získané z mobilných telefónov nedávno prezradili, že v Bratislave sa zdržiava takmer 670-tisíc ľudí. Z tohto počtu až 130-tisíc pravidelne dochádza za prácou alebo do školy.

Najčítanejšie témy