5. Ako sa s krízou boria nízkonákladovky?

Snímka: TASR/Pavel Neubauer

Wizz Air 
Maďarská letecká spoločnosť Wizz Air ešte v apríli oznámila, že prepustí tisíc zamestnancov, čo je 19 percent z celkového počtu. Okrem toho pristúpila k zníženiu platov o 14 percent. V posledných mesiacoch totiž prišla takmer o 100 percent príjmov. To sa odrazilo aj na ratingu spoločnosti, ktorý v apríli agentúra Fitch znížila o jednu úroveň. Zároveň však agentúra dodala, že spoločnosť má dostatočné finančné rezervy, ktoré jej umožnia prežiť toto ťažké obdobie. Spoločnosť plánuje ďalej rozširovať svoje aktivity a nezaháľala ani počas posledných týždňov. Viacerým stredo- a východoeurópskym krajinám pomáhala s repatriáciou obyvateľov a jej lietadlá tiež privážali zdravotnícky materiál z Číny.

Ryanair 
Koronakríza prudko zasiahla aj Ryanair, ktorý je najsilnejšou nízkonákladovou spoločnosťou v Európe. Firma tak oznámila zrušenie troch tisícok pracovných miest a znižovanie platov. Okrem toho jej šéf veľmi ostro vystupoval proti nápadu nechať stredné sedadlá v lietadlách z hygienických dôvodov prázdne. Ako uviedol, v prípade, že by takéto opatrenie bolo prijaté, spoločnosť by ukončila svoju činnosť. Pod Ryanair patrí aj spoločnosť Laudamotion, ktorá sa podľa šéfa materskej firmy ocitla v existenčnej kríze. Práve preto padlo rozhodnutie o zrušení viedenskej základne. Po novom tak už tieto aerolínie nebudú ponúkať lety z rakúskeho letiska.

Smartwings 
Spoločnosť Smartwings patrí sčasti českému majiteľovi a aj ona sa ocitla v existenčnej kríze a na prežitie potrebuje pomoc od štátu. Už plánujú rokovania a hovorí sa aj o tom, že by firmu mohol štát odkúpiť. Prípadný krach tejto aerolinky by totiž podľa ombudsmana Smartwings Group Vojtěcha Lažanského ohrozil okolo 60-tisíc priamo i nepriamo naviazaných pracovných miest. V samotnej firme pritom pracuje iba 2 500 ľudí. Spoločnosť mala finančné problémy už pred vypuknutím pandémie koronavírusu, a to najmä pre bezpečnostné problémy s Boeingmi.

easyJet 
Táto britská nízkonákladová spoločnosť patrí k najväčším v Európe. Už koncom marca však jej najväčší akcionár Stelios Haji-Ioannou varoval, že koronakríza by mohla doviesť firmu do bankrotu už v auguste. Britská vláda firme prisľúbila štátnu pôžičku vo výške 600 miliónov libier. Spoločnosť však čelí novému škandálu, ukázalo sa totiž, že pri hekerskom útoku unikli dáta o deviatich miliónoch zákazníkov. Aerolínie tak už čelia obžalobe o náhrade škody vo výške 18 miliárd libier, čo by znamenalo dvetisíc eur pre každého poškodeného.

Vueling 
Vueling je španielska nízkonákladová spoločnosť, patrí však pod britskú IAG, ktorá vlastní aj British Airways. IAG v prvom štvrťroku dosiahla straty vo výške takmer 1,7 miliardy eur a iba v British Airways preto plánujú prepustiť 12-tisíc ľudí. Podobný scenár čaká aj Vueling, aj keď ešte nekonkretizovali, o koľko ľudí pôjde. Spoločnosti sa však podarilo získať štátom garantovanú pôžičku vo výške 260 miliónov eur.

Germanwings 
Táto nízkonákladová spoločnosť patrí pod Eurowings, zároveň patria do skupiny Lufthansa. Aj tá sa napriek svojej veľkosti ocitla v problémoch a ešte začiatkom apríla oznámila, že skráti pracovný čas 90-tisíc zamestnancom. Neskôr oznámila ďalší úsporný krok, a to koniec Germanwings. Eurowings, ktorá tiež operuje ako nízkonákladovka, pokračuje, no s výrazným obmedzením prevádzky. Už v máji však začala s postupným obnovovaním letov, a to najmä do stredozemských destinácií, kde zvyknú dovolenkovať nemeckí turisti.

Najčítanejšie témy