6. Rozhovor: Kľúč k šetreniu je v ľuďoch. Potrebujeme manažérov

Snímka: Dreamstime

Miriam Letovanec šéfuje Implementačnej jednotke, ktorá kontroluje, ako ministerstvá plnia odporúčania z revízií výdavkov. V rozhovore pre HN vysvetlila, že najväčším problémom sú neefektívne procesy.

Ak by prijímanie úsporných opatrení išlo tak, ako má, koľko prostriedkov by sa dalo do konca tohto roka celkovo ušetriť?
Ak sa pozeráme na plný potenciál úspory na roky 2016 až 2019, tak je to okolo 760 miliónov eur. Priebežná implementačná správa 2019 bude súčasťou návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2020 až 2022. Čísla stále prechádzajú validáciou z našej strany, ale platí, že historicky v rokoch 2016 až 2018 dosiahol úspory rezort zdravotníctva, ako aj dopravy – len na tom jednom maličkom opatrení súvisiacom s nákupom elektrickej energie ŽSR. Jediným opatrením, ktoré má potenciál v roku 2019 dosiahnuť plánovanú úsporu, je zvýšenie poplatkov za skládkovanie v rezorte životného prostredia. No nepozerajme sa len na úsporu. V informatizácii a v životnom prostredí sa napríklad zlepšil proces výberu a hodnotenia budúcich investičných projektov.


Kde sa najčastejšie zbytočne strácajú peniaze?
Líšia sa rezort od rezortu, niekde je vypuklejší jeden, inde druhý. No za najvážnejší problém považujem nefunkčné procesy, ktoré ani modernizáciou systémov často nedokážete eliminovať. Je to o spolupráci a tá je o ľuďoch.

Ak je rezort dofinancovaný na základe mediálneho a politického tlaku, orientácia na výsledok je výrazne slabšia.

Samozrejme, je potrebné implementovať aj inovatívne manažérske spôsoby riadenia, ktoré by chod ministerstiev zefektívnili a docielili by orientáciu na výsledok. Diabol sa skrýva v detailoch a často je súčasťou rozpočtových rokovaní. Pokiaľ rezort o financie bojuje, má predpoklad, že bude dosahovať výsledky. Pokiaľ je to rezort, ktorý je financovaný a dofinancovaný na základe mediálneho a politického tlaku, tak orientácia na výsledok je výrazne slabšia. Preto si myslím, že na riadenie ministerstva je dôležité disponovať predošlou manažérskou skúsenosťou.

Prečo implementácia v niektorých prípadoch viazne?
Ide o zmenu zmýšľania celého aparátu. Ak sú opatrenia Hodnoty za peniaze súčasťou priorít ministra alebo ministerky, tak je aj implementácia jednoduchšia. Čo sa týka úradníkov, tí sa musia sústrediť na dosiahnutie finálneho výsledku, a nielen na vykonanie ich časti zodpovednosti. Často sa stáva, že ťah na bránku absentuje. Najviditeľnejšie to je, ak sú úlohy medzirezortné. Rezortizmus je citeľný na každom kroku, to bola vec, ktorá ma prekvapila po príchode zo súkromnej sféry najviac. A preto musí mať každá úloha svojho manažéra, a to aj v momente, keď opustí brány rezortu. Niekoho, kto sa bude snažiť tému stále tlačiť a posúvať ju vpred.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Najčítanejšie témy