1. V ústrety Európe

Snímka: Reuters

Keď sa k nemu spúšťate cestou, v jednom momente sa zo zákruty vynorí pás pobrežia pripomínajúci tak trochu mesto budúcnosti, ktoré si generácie 35+ možno pamätajú z maďarského seriálu Miazgovci (to, v ktorom býval ich „vnúčik“ z ďalekej budúcnosti). Okrem vcelku tradičného ruského kola ho tvorí zmes výškových budov takzvaného Parku zázrakov, ktorému sa však asi viac hodí doslovný preklad ruského ekvivalentu – park čudností.

Jednou z dominánt je Alphabet Tower – sklenená guľa položená na kovovom podstavci v tvare závitnice DNA posiatom písmenami gruzínskej abecedy. Hneď vedľa stojí čiernobiely mrakodrap ozdobený veľkým zlatým rohom a niečím, čo pripomína zlatý minikolotoč. A s výpočtom by sme mohli pokračovať, no nie je to potrebné. Táto časť Batumi, ktorá bola otvorená v rokoch 2011 až 2012, doslova zosobňuje Gruzínsko.

Krajinu, ktorá sa snaží striasť dedičstva Sovietskeho zväzu a beží v ústrety Západu. Dokladajú to mohutné investície nielen do novej architektúry, ale aj viaceré legislatívne opatrenia, ktorými sa snaží dostať do pozície ekonomického tigra niekdajších zakaukazských republík ZSSR. A treba povedať, že sa mu to vcelku darí. I keď púť k tomuto cieľu môže byť dlhšia, ako by si samotní Gruzínci priali.

Investície a s nimi prichádzajúci rozvoj možno vidieť vo viacerých oblastiach. Treba tiež podotknúť, že autorom mnohých je samotná gruzínska vláda. Za všetky spomeňme aspoň jeden z najčerstvejších projektov práve v Batumi. Spoločnosti Wondernet express, Trammo a gruzínska vláda spoločne budujú nový terminál v tamojšom prístave za necelých 17,5 milióna eur.

Cez multimodálny (teda kombinovaný) terminál sa budú transportovať minerálne hnojivá zo stredoázijských krajín, ktoré sa v azerbajdžanskom Baku naložia na vlak a prepravia po železnici do Batumi, odkiaľ poputujú ďalej do Európy.

Malo by sa v ňom dať skladovať až 60-tisíc ton minerálnych hnojív. Gruzínsko očakáva, že tento dopravný koridor sa stane najkratšou a najefektívnejšou cestou pre transport výrobkov zo Strednej Ázie na pobrežie Čierneho mora, odkiaľ sa môžu ľahko dostať na európsky trh. Mohlo by to tiež zlepšiť geopolitický profil zúčastnených krajín. Terminál by podľa očakávaní mal byť funkčný v lete budúceho roka.

Najčítanejšie témy