5. Rozhovor: Infraštruktúra pre elektromobily je nedostatočná

Snímka: REUTERS/Wolfgang Rattay

Na rozvoj elektromobility pripravilo ministerstvo hospodárstva akčný plán rozvoja, hovorí sa tiež o novom návrhu zákona o dotáciách pre vozidlá na alternatívny pohon, štát chce tiež podporovať elektromobilitu pomocou inštalácie siete nabíjačiek... Je to dostatočné?

E-mobilita je aktuálnym trendom nielen vo svete, ale aj u nás. Aj keď na Slovensku pribudol za posledný rok rekordný počet verejných dobíjacích staníc pre elektromobily, tak infraštruktúra ešte nie je na dostatočnej úrovni, aby sme mohli hovoriť o úplnom pokrytí. Okrem veľkých miest potrebujeme dobudovať sieť nabíjacích staníc aj mimo diaľnic, a to hlavne na južnom a východnom Slovensku. V tomto smere je určite vítaná aj podpora štátu, či už formou dotácií, alebo iným spôsobom.

Ako negatívum pri elektromobiloch sa často spomína cena, ktorá je pri verejných elektronabíjačkách aj trojnásobne vyššia než doma či vo firme. Prečo je o toľko vyššia a ako by sa to dalo zmeniť?

Pri nabíjaní elektromobilu v domácnosti je sadzba elektrickej energie najvýhodnejšia, ale nabíjanie zo zásuvky je veľmi pomalé. Cenotvorba pri nabíjaní z verejných nabíjačiek je podobná, ako je to napríklad u mobilných operátorov, kde rozhoduje hlavne konkurencia. Zákazník má aj pri nabíjaní na výber z viacerých „paušálov“, podľa toho, čo mu najviac vyhovuje, a pri vhodne zvolenej službe tak nakoniec môže zaplatiť za nabíjanie menej ako za domácu spotrebu.

S akými predsudkami voči elektromobilite sa najčastejšie stretávate?

Asi najčastejšie sa spomína dlhý čas nabíjania, čo už však v súčasnosti nie je pravda. Rýchlonabíjacie stanice od ABB, ktoré nájdete vo väčšine verejných dobíjacích staníc na Slovensku, dokážu nabiť batériu elektromobilu už za približne 20 minút pre dojazd ďalších 200 km.

Najčítanejšie témy