5. Rozhovor: S novelou sa podmienky vyrovnajú, zákazníkov to však môže miasť

Snímka: Liftago

V súčasnosti je najviac diskutovanou témou na Slovensku príchod novely o cestnej premávke, ktorá sťažila fungovanie napríklad Boltu. Znamená to pre vás prílev ďalších zákazníkov?

Áno, máme viac než dvojnásobný rast, než je bežný. Myslím si však, že je to krátkodobý jav. Bolt sa s tým bude musieť vyrovnať. Buď zdražie, alebo zlepší podmienky pre vodičov. V predchádzajúcom „nelegálnom období“ si vodič mohol užívať nižšie náklady, neplatiť dane či poistenie. Dnes to však mať musí a to je aj dôvod, prečo Bolt nemá vodičov. Situáciu zlepší až zlepšenie podmienok a to, bohužiaľ, zákazníkov niečo stojí.

Pozorujete nejaký nárast v počte vašich vodičov?

Už historicky máme na nich „čakačku“. Sme služba, ktorá sa skôr zameriava na stabilitu a kvalitu vodičov ako takých, a preto sme skôr pôsobili pre firemných zákazníkov. Platformám, ktoré nerobili všetko správne, sa to teraz sa vracia v tom, že nemajú vodičov. My ich však máme. Radšej sa budeme starať o to, aby mali stabilné podmienky a nie len tak nabrať ďalšie desiatky nových vodičov. Klesli by tak výhody pre vodičov a služba by sa iba zhoršila.

Čo hovoríte na nový zákon o cestnej doprave na Slovensku?

My v Česku na podobnú novelu ešte len čakáme. Stanovovať cenu cez aplikáciu bolo veľmi zložité až nemožné a teraz sa tie podmienky vyrovnajú. Všetci vodiči taxi, či už tí cez aplikáciu alebo klasický dispečing, budú musieť mať označenie taxi. Z hľadiska vymáhateľnosti zákona to chápem. Na druhej strane to môže miasť zákazníkov, ktorí sú zvyknutí mávať na taxikárov podľa označenia. V českých podmienkach má takéto označenie iba vodič, ktorý berie zákazníka z ulice.

Na Slovensku fungujete iba v Bratislave, zatiaľ čo v Česku budete onedlho v 13 mestách. Plánujete expanziu? Dávnejšie ste pre HN uviedli, že vám chýba silný partner z oblasti prepravy a cestovania.

Nie je to ani tak problém ako stratégia. Neoplatilo sa nám investovať do trhu, kde nefunguje trhová konkurencia. Teraz by sa to malo zmeniť. My sme rástli skôr na firemnej klientele a na stabilnejších zákazníkoch, ktorým ide skôr o kvalitu než o cenu. Dlhodobo hľadáme partnera na trhu, ktorý nám to bude pomáhať rozvíjať. V zahraničí nechceme fungovať štýlom, že iba založíme pobočku a budeme fungovať na diaľku. Vždy hľadáme skupinu lokálnych partnerov, ktorí nám budú pomáhať rozvíjať lokálny biznis.

Avizovali ste, že už nebudete fungovať iba ako tradičná taxislužba, ale prinesiete aj niečo navyše. O čo ide?

Vďaka biznisu v meste sme vždy pritiahli nejaký okruh vodičov. Ďalšia misia je tých vodičov neškatuľkovať. Sami viete, aká je situácia v Bratislave problémová a s nárastom platforiem s vodičmi sa tá situácia iba zhoršuje. My chceme byť službou, ktorá z toho spraví biznisovú príležitosť a taxikári sa zmenia na voľnú prepravnú kapacitu. Ideme trochu proti prúdu, celosvetovo je totiž trend stavať si flotily pre každý biznis zvlášť. My sa snažíme ísť ekonomicky, znížiť kapacitu a sledovať, čo by sa dalo odviesť, aby v doprave nebolo toľko prepravných prostriedkov, ktoré môžu byť aj nevyťažené.

Ako to bude prakticky vyzerať, zavolám si taxi a ono bude mať u seba vo vozidle už nejakú zásielku?

Presne tak. Časť toho bude i služba pre zákazníkov. Tí si cez aplikáciu budú vedieť objednať taxi nielen na svoju prepravu. Pôjde o spoluprácu s e-commerce a inými službami, istú technologickú integráciu. Keď po vás príde taxikár, ani to nemusíte vedieť a už má so sebou balík, ktorý doručí po vysadení zákazníkov. Keď sa v tom budeme zlepšovať, môže sa stať, že keď váš vodič zastaví napríklad preto na dve minúty, tak vám zlacní jazdu. Naša cesta, ako zlacniť koncovú službu, je skôr chytrosť, a nie „narvať“ čo najviac vodičov do mesta.

Služba je dostupná najprv v Česku, dočkáme sa jej aj na Slovensku?

Už teraz sa dá objednať Liftago taxi v móde kuriéra cez špeciálnu požiadavku. Ďalšia integrácia bude závisieť od miestnych partnerov.

Pre viacerých je rozhodujúcim faktorom pri výbere odvozu stále cena, a nie kvalita. V porovnaní s Boltom či Uberom ste stále drahší. Pomôže zníženiu cien aj spolupráca s e-commerce?

Chceme znížiť náklady pre vodiča, ktorý tak potom môže znížiť cenu pre koncového zákazníka. Cena za taxi v Bratislave je už teraz jedna z najnižších v celom regióne. Znižovanie cien na úroveň našej konkurencie je jasný predpoklad, že vodiči budú rotovať. Nie je totiž možné, aby si za tú cenu normálne zarobili.

Dávnejšie ste odštartovali „výzvu za férových taxikárov“, ktorej cieľom bolo docieliť, aby cestujúci za bežnú službu neplatili viac ako iní. Jazdili predražení taxikári aj pod vami?

My to už regulujeme a tak nie je možné, aby vodič stanovil zákazníkovi prehnanú cenu. Máme vlastný cenový limit. Na Slovensku je, bohužiaľ, stále legálne mať vysokú cenu, je to však zatiaľ iba neetické. Čo sa týka výzvy, skúšali sme, aký bude ohlas na trhu, a ten bol veľmi pozitívny. Potom sme sa skôr zameriavali na biznisových zákazníkov. Išlo o test, či sme schopní niečo zmeniť.

Aké ďalšie zmeny okrem napojenia na e-commerce plánujete?

Najzaujímavejšie je isto to, ako z networku taxikárov spraviť network mobility. V súčasnosti je obľúbený multimodálny transport, a to z jednej aplikácie si objednať MHD, taxi, carsharing či bikesharing. My skôr chceme z hlavnej siete spraviť dopravnú sieť, ktorá bude slúžiť ako viacero, a tým pádom uľahčí dopravu. Každé mesto bude mať tú skladačku trochu inú podľa toho, čo potrebuje.

Najčítanejšie témy