1. Čo sprevádzalo začiatok výstavby?

Snímka: TASR

V máji 1998 sa začalo s razením prieskumnej štôlne s cieľom oboznámiť sa s geologickými podmienkami vrchu. O štyri roky neskôr štôlňu od Višňového po Dubnú Skalu definitívne prerazili.

Základný kameň prišiel poklepať v roku 2009 aj vtedajší premiér Robert Fico a o päť rokov neskôr ho vystriedal exminister dopravy Ján Počiatek. 

Tunel sa mal pôvodne stavať cez PPP projekt v hodnote 4,204 miliardy eur. Výstavbu malo realizovať konzorcium Žilinská diaľnica vedená spoločnosťou Hochtief.

Vyše 30 kilometrov diaľnic mali naprojektovať, postaviť a 30 rokov aj prevádzkovať.

Snímka: HN

Ročne by im tak od štátu smerovalo 277 miliónov eur, čím by sa čiastka za 30 rokov vyšplhala na 8,5 miliardy eur.

Neskôr sa táto suma zmenšila na 6,6 miliardy. Ako o roku termínu odovzdania sa hovorilo pôvodne o roku 2014.

Exminister dopravy Ján Figeľ však zmluvu v roku 2010 zrušil. Dôvodom bolo predraženie projektu, za čo vinil vládny Smer.

Najčítanejšie témy