1. Marks & Spencer

Marks & Spencer
Snímka: REUTERS

Svoj odchod zo Slovenska oznámil v roku 2016 a svojich sedem prevádzok sťahoval postupne aj v priebehu minulého roka.

„Naša analýza ukázala, že pokračujúce straty a obmedzené možnosti rastu na trhu spôsobujú neudržateľnosť ďalšieho podnikania na Slovensku,“ opísal vtedy dôvody tohto rozhodnutia šéf Marks & Spencer pre Slovenskú a Českú republiku James Munson. Neboli sme však jedinou krajinou, z ktorej reťazec odišiel.

Stiahol sa asi z 10 trhov vrátane Číny, Poľska, Maďarsko či Belgicka. Naopak, v susednom Česku zotrval a v súčasnosti tam prevádzkuje aj e-shop.

Prioritou sa preň stalo posilnenie siete retailových prevádzok na domácom trhu a snaha viac sa sústrediť na segment potravín. Vo viacerých krajinách vrátane nás totiž posledné roky bojoval so stratou.

Odevy nedokázali konkurovať lacnejšej konkurencii či stúpajúcemu elektronickému predaju iných predajcov, Marks & Spencer tiež v krajinách kritizoval malú príležitosť na budúci rast. Spoločnosť to ukazovala na číslach. V roku 2015 vykázali podniky vlastnené skupinou na desiatich trhoch stratu 45 miliónov libier z celkového počtu výnosov 171 miliónov.

Podľa výročnej správy Marks & Spencer z tohto roku boli príjmy skupiny 10,7 miliardy libier. V súčasnosti informuje, že „sa primárne zameriava na Veľkú Britániu, ale predáva do 57 krajín vo forme 1 463 obchodov a 20 webových stránok. Zamestnáva 81-tisíc pracovníkov, ktorí obsluhujú asi 32 miliónov zákazníkov.“

Najčítanejšie témy