4. Čo by nám piata automobilka priniesla?

Snímka: Peter Mayer

Národná banka Slovenska uvádza, že v prípade príchodu čínskeho investora by išlo o dlhodobo najväčšiu investíciu z hľadiska preinvestovaného čínskeho kapitálu na našom trhu.

Výstavba fabriky by mala zhltnúť viac ako 400 miliónov eur, začiatok produkcie je naplánovaný na rok 2020. Mesačne by mala vyrobiť asi tritisíc elektromobilov, čo si vynúti zamestnať asi 500 ľudí. Postupne môže táto výroba stúpnuť až na päťtisíc.

400 miliónov eur je vyše dvojnásobne viac než asi 190 miliónov eur. Taká bola výška investícií z Číny za posledných šesť rokov.

Automobilka by tak zrovnoprávnila automobilový trh na Slovensku a zaplnila aj medzeru v tomto sektore na východe. Volkswagen totiž vyrába v Bratislave, Peugeot v Trnave, KIA v Žiline a Jaguar Land Rover v Nitre. 

Aj podľa analytikov je práve na východe potenciál pre pracovnú silu. Prečo však stále lákame do našej krajiny tento sektor? „Hlavným dôvodom je, že vieme vyrobiť autá v rovnakej kvalite ako v západnej Európe, ale ešte stále lacnejšie. Ďalším je istá stádovitosť a zotrvačnosť investorov a dobrá povesť, ktorú sme si vo výrobe áut vytvorili,“ povedal dávnejšie pre HN bývalý minister financií Ivan Mikloš.

Snímka: HN

Podľa Jána Pribulu, generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu nová automobilka vždy priniesla diverzifikáciu výrobného portfólia a trhu domáceho automotive či vyťaženie a efektívnejšie využitie dodávateľského priemyslu v regióne.

Snímka: HN

Najčítanejšie témy