2. Prečo komisia prišla s návrhom až teraz?

Snímka: Reuters

Viac ako 650 miliónov internetových vyhľadávaní denne, 800 miliónov pozretých videí či 20 miliárd poslaných emailov. Aj tak vyzerá v súčasnosti bežný „internetový deň“ v Európskej únii.

Po zohľadnení týchto faktorov aj vďaka rozsiahlemu dlhoročnému výskumu na európskej úrovni prišla Únia z návrhom pre spravodlivé zdaňovanie až teraz: „Globálne korporátne dane majú vyše sto rokov a sú mimo trendov v súčasnej digitálnej ekonómii, ktoré rátali s tým, že spoločnosti, v ktorej budú zdaňované musia byť v krajine aj priamo prítomné.

Spoločnosti, ktoré podnikajú a vytvárajú hodnotu online sa teraz rozvíjajú omnoho rýchlejšie ako ekonomika celkovo,“ popisuje svoje konanie na stránkach Európska komisia.

Koreň si myslí, že jedným z hlavných impulzov pre Komisiu boli medzinárodné daňové škandály ako Panama papers. Menuje tiež spory Komisie s niektorými členskými krajinami ohľadom nezákonných daňových výhod pre veľké internetové firmy.

Ďalší dôvod je, že krajiny začali prijímať vlastné pravidlá zdaňovania nových podnikateľských modelov: „Podľa Komisia to prispieva k štiepeniu jednotného európskeho trhu, čomu chce Komisia predísť vlastným dočasným návrhom, ktorý by zaistil okamžité daňové príjmy z digitálnych služieb, ktoré dnes v členských krajinách nie sú zdaňované,“ ozrejmuje.

Ak sa situácia neustráži, Európska komisia varuje pred viacerými rizikami: nespravodlivým systémom a ohrozenými tržbami členských štátov, ktoré sa na takýto zisk nemôžu spoliehať. Dodáva tiež, že digitálne spoločnosti potrebujú stabilné a súťaživé prostredie, aby sa mohli rozvíjať a prosperovať.

Návrhom chce Komisia tiež stimulovať ďalšie organizácie ako skupinu najväčších ekonomík sveta G20 či Organizáciu pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, aby na podobných návrhoch v budúcnosti pracovali.

Najčítanejšie témy