2. Aké dôležité je usporiadanie tovaru?

Snímka: Dreamstime

Jednou z najstarších techník predajcov je umiestňovanie malých tovarov k pokladni. Pri nej sa zvykne totiž čakať a naša pozornosť sa už nerozdeľuje na celý obchod, ale iba na jeho časť. Navyše, sme ešte stále v nákupnej horúčke, a tak je vyššia pravdepodobnosť, že sa o niečo navyše obohatíme. V košíku tak u nás jednoducho skončia žuvačky či iné drobné cukrovinky, ktoré by sme si inak nekúpili.

Vhodným cieľom sú v tomto prípade aj deti. Práve pre ne však obchody zaviedli aj špecifické pokladne. Tento malý sortiment tam nie je k dispozícii a nahradili ho veci nepríťažlivé pre túto klientelu ako hygienické potreby či baterky.

Čo sa týka usporiadania, tie najdrahšie kúsky sa zvyknú umiestňovať čo najviac dopredu, a tak do centra pozornosti, čím zatieňujú tie ostatné.

A tým centrom je výška očí: „O mnohých z týchto na prvý pohľad skrytých technikách už ľudia vedia pravdepodobne preto, že sú s nimi už dlho v kontakte. Novšími technikami na zvýšenie predaja nie sú len podprahové triky ako skôr pokrok v technológiách,“ ozrejmuje Pavlovský.

Predajcovia tiež využívajú, že naša pozornosť sa viac zameriava na ľavú časť priestoru než na pravú. Niektorí z nich dokonca účtujú potravinovým spoločnostiam poplatok za to, aby umiestnili svoj tovar na miesto, kde sa odhaduje najväčší profit.

Ďalšie poplatky sú tiež za použitie ich produktov do reklám či za ich zľavovanie. Pre menších predajcov, ktorí na to peniaze nemajú, sú tak tieto kroky často likvidačné.

Spýtali sme sa na názor asistentky predaja v reťazci s oblečením, ktorá nechcela byť menovaná: „Ak nemáme zľavy, tak sa obchod prerába každý deň, aby si zákazníci všimli vždy niečo iné. Takisto ako mnohí vedia, nie vždy máme všetok tovar rovnaký s inými pobočkami. Keď zákazníci prídu hľadať produkt, ktorí si našli online a my ho nemáme, tak napriek tomu sa poobzerajú po obchode a na 98 percent si niečo kúpia aj keď neplánovali.“

Ak navyše tovar nenájdu na jednej pobočke, pošlú ich do inej, čo tiež pomáha k zvýšeniu tržieb. Opisuje aj, že na sklade majú veľmi veľa produktov. Niektoré kúsky sú za celú trojmesačnú sezónu v obchode dva týždne, pretože sa ich ľudia ledva chytili, čo sa veľmi pozorne sleduje.