4. Bude turizmus čoskoro digitalizovaný?

Snímka: Adam Záhorský

A postupne si získavajú meno v celej Európe. Príkladom je firma Domena.com, ktorá podľa svojho vlastného sloganu poskytuje inteligentné riešenia vo všetkých prvkoch informačných technológií. Spoločnosť stojí okrem iného za moderným redakčným systémom Story Editor, na ktorý postupne prechádza nejeden európsky mediálny dom vrátane tých na Slovensku.

Prirodzene, vývoj pokročilých technológií si vyžaduje kvalitnú a vzdelanú pracovnú silu. Práve to si dobre uvedomujú nielen chorvátske firmy a vzdelávacie inštitúcie, ktoré sa zameriavajú na výchovu mladých technológov, ale i vláda v Záhrebe. Tá sa podobne ako iné krajiny Európskej únie momentálne zaoberá rozdelením miliardového balíka z postpandemického plánu obnovy. Cieľom je, aby členské štáty vyšli z krízy silnejšie vďaka digitalizácii a dokázali čeliť konkurencii zo Spojených štátov či východnej Ázie.

Aj preto chce Chorvátsko naliať do digitalizácie takmer desať miliárd kún, teda vyše 1,3 miliardy eur, čo je viac ako pätina z celkového balíka určeného na obnovu. I vďaka tomu by automatizácia mala výrazne zmeniť tvár nielen moderných odvetví ako je automobilový priemysel či pokročilé technológie, ale i tradičných sektorov, ktoré si Chorváti budujú celé stáročia, vrátane poľnohospodárstva alebo stavby lodí. Samozrejme, bokom by nemal zostať ani turizmus.

Samotní obyvatelia Chorvátska sú však o niečo zdržanlivejší, pokiaľ ide o vyhlásenia ich politikov, že krajina sa stáva európskym technologickým lídrom. Aspoň sa tak sami na seba nepozerajú. Podľa nich ide skôr o úspech jednotlivých firiem, než celého štátu či národa. „Vytvorila sa tu generácia mladých podnikateľov v technologickom sektore. Svoje biznisy naštartovali pred 10 či 15 rokmi, ako Rimac a Infobip. Teraz vidíme výsledky ich práce. Úspech technologického sektora nie je výsledkom určitej štátnej politiky, ale výlučne úsilia týchto ľudí,“ tvrdí pre HN Marko Repecki, ekonomický novinár a analytik chorvátskeho portálu Telegram.hr.

Podľa neho sa chorvátska ekonomika v súčasnosti ešte stále príliš veľa spolieha na turizmus. Nedávny vývoj v technológiách by to však mohol pomôcť zmeniť.

Najčítanejšie témy