Krátke textové správy (SMS) ponúkajú európskym obchodníkom nový kanál k dvom tretinám majiteľov mobilných telefónov, ktorých je 250 miliónov a pritom používajú SMS správy. Kým však prvotní užívatelia SMS správ dosahovali reakcie päťnásobne vyššie ako v prípade direct mailu, podľa najnovšej správy Forrester Reasearch bude treba v dlhodobom využití rátať so starostlivým plánovaním SMS kampaní.
Obchodníci, vo veku okolo štyridsiatky, ktorých Forrester oslovil, dali SMS-kám zelenú, pretože im to ponúka kanál na dosiahnutie rastúceho počtu neznámych klientov kedykoľvek a kdekoľvek -- povedala analytička spoločnosti Forrester Michelle de Lussanetová. "V novembri 2001 sme viedli online štúdiu 205 direct obchodníkov. Ukázalo sa v nej, že 21 % respondentov používa SMS marketing prinajmenšom príležitostne a 12 % si ho už vyskúšalo. V každom prípade 56 % plánuje pravidelné jeho využívanie v roku 2003 a na tento účel vyčlenia približne 7 % rozpočtu. Pri pozoruhodnej priemernej miere reakcií 11 % a nízkych nákladoch na kampaň (24 000 eur) ponúka SMS obrovskú úsporu. Napriek tomu by obchodníci nemali prepadnúť veľkému optimizmu. V uplynulých dvoch rokoch sa ukazoval ako nový revolučný kanál e-mail marketing -- avšak rýchlo stratil svoj účinok. SMS marketing sa však líši od e-mailu, lebo ponúka obchodníkom viaceré spôsoby kampaní. S týmto mnohí súhlasia -- SMS nezaniknú, sú vysokorýchlostné, interaktívne a dosahujú ako médium špičkové výhody.
Obchodníci môžu použiť tri typy kampaní na získanie spotrebiteľov cez SMS. Jednorázovú kampaň podobnú e-mail marketingu a na vybudovanie si povedomia. Takéto kampane sú podobné reklamnému predaju a následný dialóg zasa porovnateľný so schémami, ktoré sa používajú na udržanie zákazníka. Každý z týchto typov má iné náklady. Zistilo sa, že jednorazová kampaň porazila rovnakú e-mailovú kampaň, spätné reakcie na úrovni 13 % porazili telefonické a mailové alternatívy a následný rozhovor nemal porovnateľnú alternatívu. Jednorazové kampane si vyžadujú súhlas klienta pri dodržaní pravidiel zachovania súkromia a nie je vylúčená ani možnosť poškvrnenia obchodnej značky, čo vytvára hranice tohto typy mediálnej kampane. Avšak s využitím ďalších mediálnych kanálov -- televízie, rádia, billboardov a produktových balíkov -- sa problém súkromia stráca a tento typ kampane má šancu na vzostup.
Predajcovia potrebujú poskytovateľa služieb, aby naplnil ich SMS víziu tak ako mailingové spoločnosti riadia e-mailové kampane. Avšak vybrať si z ponuky vyše 70 providerov v Európe nie je jednoduché. Rozvoj obchodu sa skladá z obchodného plánovania, vykonania a analýzy SMS kampane. Efektívny obchodník zamestná tvorivých ľudí, ktorí dokážu navrhnúť obsah a optimalizovať správy s cieľom dosiahnuť vysokú spätnú reakciu. Na tento účel musí provider spravovať SMS platformu, ktorá dokáže obsluhovať komplexný obojsmerný prúd správ medzi obchodníkom a cieľovým publikom. Dostať SMS správy z aplikačného servera do telefónu znamená mať fyzický prístup k SMS centru mobilného operátora a tento musí byť schopný zvládnuť odoslanie miliónov SMS bez toho, aby sa tvorili chybné spätné záznamy.
StoryEditor