StoryEditor

Železnice avizujú radikálne zmeny

Po nástupe nového generálneho riaditeľa čakajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) radikálne zmeny. Okrem toho, že sú odhodlané plniť nariadenie ministerstva dopravy a nezvyšovať 50-miliardový dlh, nastúpi aj znižovanie nákladov. Podľa nového šéfa ŽSR Romana Veselku podnik odčlení aktivity, ktoré nepatria k hlavnému predmetu činnosti, teda železničné zdravotníctvo, školstvo, informačné technológie a telekomunikácie, mostné obvody a správcovstvo.
Počet zamestnaných sa tak počínajúc začiatkom budúceho roka postupne zníži zhruba o 2 900 pracovníkov z vedľajších činností a ďalších zhruba 2 000 odíde z hlavnej činnosti a správy. "Tieto kroky konzultujeme s odborovými centrálami, ktoré v zásade nemajú námietky, keďže títo pracovníci zväčša o zamestnanie neprídu. Len na mzdách tým ŽSR ušetria zhruba 900 mil. Sk," uviedol nový šéf ŽSR. Úsporu ostatných nákladov R. Veselka odhaduje na 500 miliónov až miliardu korún. Tieto prostriedky spoločnosť využije v prospech znižovania dlhu a reštrukturalizáciu úverového portfólia.
Vedenie železníc tiež v záujme zvýšiť konkurencieschopnosť železničnej nákladnej dopravy oproti autodoprave plánuje znížiť poplatky za použitie železničnej dopravnej cesty. Tie si okrem železničného dopravcu, Železničnej spoločnosti, účtujú aj od iných subjektov, napríklad U.S. Steel Košice. Výnosy z poplatkov v súčasnosti tvoria približne dve tretiny celkových príjmov ŽSR.
Zmeny podľa R. Veselku zasiahnu aj organizačnú štruktúru podniku. Správa a prevádzka tratí a infraštruktúry sa oddelí od údržby. Vyrovnané hospodárenie firma očakáva už v roku 2005.

Súčasný stav Železníc SR
Celková zadlženosť 

50 mld. Sk

Počet zamestnancov 

22 000

Ročné príjmy 

12,6 mld. Sk

Ročné výdavky 

16 mld. Sk

Pohľadávky voči štátu za výkony vo verejnom záujme 

11,3 mld. Sk

Zdroj: ŽSR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 23:52