1. Čím Maroko pomohlo nášmu producentovi áut?

Snímka: Peugeot

Hoci sa to môže zdať paradoxné, jednému zo štvorky slovenských automobilových producentov pomohol presun časti výroby najpredávanejšieho modelu Peugeot 208 na africký kontinent – do továrne v meste Kenitra na severozápade Maroka. Produkcia by tu už čoskoro mala dosiahnuť 200-tisíc vozidiel ročne.
Peugeot 208 je pritom jedným z modelov, ktorý produkuje aj trnavská továreň PSA. Tá však už teraz ide pri jeho výrobe na maximum svojich kapacít. „Marocká fabrika nie je ani zďaleka na takej technologickej úrovni ako tá naša v Trnave. Aj preto sa do Kenitry neďaleko metropoly Rabat presunula výroba vozidiel s najjednoduchším vybavením. Tie majú najnižšie marže, preto je efektívnejšie vyrábať ich tam, kde je aj pracovná sila lacnejšia. Vyššie verzie Peugeotu 208 zložitejšie na výrobu vrátane elektromobilov či vozidiel s riadením na pravej strane určených pre britský trh však zostávajú na Slovensku. Dá sa preto povedať, že produkcii z Trnavy sa zvýšila pridaná hodnota,“ uviedol pre HN zdroj zo slovenskej fabriky PSA.

Spustenie výroby továrne PSA v Kenitre je v každom prípade jedným z množstva krokov marockej vlády smerujúcich k tomu, aby sa krajina oslobodila od nálepky obyčajného dodávateľa nerastných surovín do vyspelých krajín a začala sa viac zameriavať na ekonomiku s vyššou pridanou hodnotou. 

Najčítanejšie témy