4. Zostanú donášky domov populárne aj po pandémii?

Snímka: TASR/Pavel Neubauer

„Ľudia sa obracajú na podobné služby, keďže im pomáhajú šetriť čas. Zákazníci sú stále náročnejší na rýchlosť, zákaznícky servis či kvalitu poskytovaných služieb, vďaka čomu neustále pracujeme na zlepšovaní zákazníckeho zážitku. Kontinuálne sa snažíme nadväzovať nové partnerstvá a rozširovať portfólio ponúkaných služieb,“ povedala pre HN Barbora Janošková, ktorá má v slovenskom Wolte na starosti marketing & PR.
Doručovanie jedla je však podľa nej do veľkej miery sezónnou záležitosťou. V tomto segmente je totiž bežné, že po silnejších chladných mesiacoch príde s príchodom teplejších dní spomalenie rastu. Množstvo spoločností sa však rozhodlo nechať svojich zamestnancov pracovať z home officu. V praxi to znamená, že ľudia sa aj naďalej uchyľujú namiesto návštevy reštaurácií k obedovaniu doma. „Vtedy vzniká príležitosť využiť platformu akou sme my. Zároveň nás čaká jeseň, obdobie, v ktorom sa dopyt po službách ako ponúka Wolt zvyšuje prirodzene. Rast by sme teda očakávali aj bez príchodu koronavírusu.“
A čo klienti pri dovoze jedál najviac preferovali? „Slováci zbožňujú dobré jedlo, a to v akejkoľvek forme. Špeciálnej obľube sa teší burger, pizza, populárne sú však aj ázijské jedlá ako pho bo, či bun bo nam bo. Medzi Wolt obľúbencov patria aj produkty reťazcov rýchleho občerstvenia, tento trend sa však objavuje takmer v každej krajine, kde služby ako tá naša operujú,“ uzavrela Janošková.
Pokiaľ ide o pivo, prepad tržieb výrobcov a prevádzok v medziročnom porovnaní je istý. Odhadnúť však jeho mieru a vývoj je podľa Jany Shepperd takmer nemožné. Závisí totiž najmä od toho, či a ako sa bude v ďalšom období vyvíjať pandemická situácia doma a v zahraničí, aké opatrenia bude prijímať vláda a ako tieto kroky zasiahnu podnikateľskú sféru. A v neposlednom rade ako budú na to všetko reagovať ľudia – spotrebitelia a zákazníci. A či donáškové služby zostanú na súčasnom stupni popularity natrvalo? „Žiadne zmeny nie sú trvalé. Otázka je len, ako dlho budú trvať a čo bude nasledovať.“

Čo sa týka ďalších segmentov ako sú napríklad tabakové výrobky, tým donášky príliš straty z predaja nenahradili. Slováci si na dovoz cigariet až domov nezvykli. „Toto ide do značnej miery mimo nášho biznisu. Počas koronakrízy sme však pozorovali presun k tomu, čo nazývame convenience. To znamená, že narástol predaj cez čerpacie stanice. Spotrebiteľ sa zastaví, čo možno najbezpečnejšie zrealizuje transakciu a rýchlo odíde. Videli sme tiež nárast dopytu v klasických predajniach potravín so širokým sortimentom,“ pripomenul v rozhovore pre HN Štěpán Michlíček, generálny riaditeľ British American Tobacco pre Česko a Slovensko.

Najčítanejšie témy