12. Odborník z Deloitte: Nástupníctvo je kľúčová otázka, ktorú musia zakladatelia firmy vyriešiť

Snímka: HN/Peter Mayer

Môžete spomenúť konkrétne opatrenia či projekty, ktorými spoločnosť Deloitte pomáha rodinným firmám na Slovensku?
Akákoľvek je ambícia alebo plán rodinnej firmy, či už zvýšiť svoju výkonnosť, rast a expanziu na nové trhy alebo riešenie prevádzkových záležitostí, spoločnosť Deloitte má skúsenosti a odborníkov, na ktorých sa môžu tieto firmy obrátiť. Pridanou hodnotou je komplexnosť riešenia jedným poradcom. Majitelia rodinných firiem sa na nás môžu obrátiť s akoukoľvek biznis otázkou, účtovnou či daňovou problematikou. Momentálne vidíme na trhu mnoho podnikov, ktoré zvažujú svoje nástupníctvo či odpredaj spoločnosti, prípadne vstup investora. Tieto transakcie je ideálne riešiť so skúseným poradcom, ktorý poukáže na špecifiká a pomôže tento proces zrealizovať.

Zvyšuje sa u nás každoročne počet rodinných podnikov?
Na Slovensku neustále vzniká čoraz viac nových rodinných firiem a startupov. Rodinné firmy predstavujú významný podiel na hospodárstvach západných krajín a verím, že postupom času sa aj u nás bude ich podiel len a len zvyšovať. Momentálne nastáva na Slovensku obdobie generačnej výmeny a veľa spoločností zvažuje spôsob, ako na to zareagovať.

Aké riziká hrozia takýmto spoločnostiam?
Najväčšou hrozbou pre rodinné firmy je paradoxne rodina – chýbajúci plán nástupníctva, preferovanie rodinných príslušníkov bez ohľadu na ich reálne možnosti a nezhody medzi členmi. Nástupníctvo v rodinnej firme je kľúčová otázka, ktorú jej zakladatelia musia vyriešiť. Rizikom býva tlak rodiny či prehliadanie chýbajúcej odbornosti a skúseností jej členov. Rozhodnutia je nutné prijímať s ohľadom na potreby firmy, nie rodiny. Majiteľ vlastnej firmy pracuje neustále. Pri rodinnom biznise je takéto tempo ešte intenzívnejšie. Mnohokrát platí, že za úspechom je nasadenie a vzájomná podpora celej rodiny. Ochota zastúpiť sa je očakávaná a nezištná. Všetci zvyčajne sledujú rovnaký cieľ.

V ktorých segmentoch najčastejšie podnikajú rodinné firmy?
Nedá sa povedať, že ide o nejaký špecifický segment. Máme úspešné spoločnosti v oblasti strojárstva či automotive, ale aj IT.

Je význam rodinných firiem na Slovensku nižší než na Západe?
Tradičné rodinné firmy majú významný podiel na hospodárstvach západných krajín. Mnoho z najväčších firiem sú klasifikované ako rodinné – napríklad BMW, Samsung, Henkel alebo Walmart. Ide o spoločnosti vlastnené a manažované už niekoľkými generáciami. Na Slovensku sa zatiaľ kladie dôraz na veľké nadnárodné podniky, ktoré však mnohokrát u nás nevytvárajú vysokú pridanú hodnotu. Postupne však vidíme pozitívny trend a úspešné presadzovanie aj stredne veľkých čisto rodinných firiem. Na každý väčší podnik je nadviazaných mnoho menších rodinných firiem, zabezpečujúcich obslužné činnosti alebo subdodávky. Rodinné firmy podnikajúce na Slovensku zväčša nesúťažia s veľkými koncernami, ale spoločne vytvárajú ekonomické zázemie regiónov.

Presadzujú sa naše rodinné firmy už aj v zahraničí?
Určite áno a existujú aj úspešné príklady. Ten najbližšie dosiahnuteľný trh je pre lokálne spoločnosti Česko. Len jednoduché zopakovanie biznis modelu, ktorý fungoval na Slovensku, však neznamená automatický úspech. Každá z okolitých krajín, a nielen tých, má svoje špecifiká, ktoré je nutné zohľadniť. Napríklad poľský trh je citlivý na cenu aj na úkor kvality, rakúsky na lokálpatriotizmus a na použité materiály.

Najčítanejšie témy