Boeing
StoryEditor

Rozhovor: Sledujeme boj o najväčšieho hráča v leteckom biznise

27.03.2019, 23:00
Boj o prvenstvo v letectve tu vždy bol a je naivné si myslieť, že tradičné značky tu budú navždy, myslí si odborník na letectvo a bývalý pilot Alexander Droczky.

V posledných mesiacoch sa objavilo viacero správ o tom, že pomerne tradiční leteckí dopravcovia skrachovali alebo sa ocitli vo finančných problémoch. Čo to spôsobuje?

Viacero veľkých spoločností síce hlási ekonomické problémy, ale nehľadal by som za tým globálne ekonomické faktory. Spôsobuje to skôr obrovská konkurencia, ktorá v súčasnosti na trhu je a aj čoraz väčší záujem o letectvo zo strany investorov. Viac ako štyri miliardy cestujúcich ročne je cieľový trh, o ktorý sa oplatí bojovať. Prirodzene sa vyselektujú tie najslabšie aerolínie.

Čiže takmer tridsať skrachovaných leteckých spoločností za rok a pol je podľa vás niečo ako prirodzený úbytok?

Tak by som to nepovedal. Ide skôr o to, že letecký biznis funguje trošku komplikovanejšie. Ak aerolínie čelia finančným problémom dnes, spôsobili to pravdepodobne rozhodnutia spred piatich až desiatich rokov. Systém objednávania lietadiel a plánovania báz je naozaj dlhodobý proces. Výsledky sa vám nedostavia okamžite, ale až s niekoľkoročným odstupom.

Takže podľa vás za krach leteckých spoločností môže napríklad aj finančná kríza spred desiatich rokov?

Samozrejme, po vypuknutí v roku 2008 museli viaceré letecké spoločnosti zásadne preplánovať svoje dlhodobé stratégie. Napriek postupnému zvyšovaniu počtu cestujúcich a celkovému zvýšeniu objemu financií v leteckom biznise mali mnohé firmy nereálne očakávania od celkového vývoja obľúbenosti leteckej prepravy a správania klientov. Pekný príklad boli už dlhšie skrachované aerolínie Air Berlin, ktoré sa samy nevedeli rozhodnúť, či sú nízkonákladová letecká spoločnosť alebo sa zameriavajú na bonitnejšiu klientelu. Jej manažment spravil veľa nesprávnych rozhodnutí, práve kvôli tomu, že sa nevedel rozhodnúť. Dá sa o tom napísať celá kniha. Ich nerozhodnosť sa odrazila na ich finančných výsledkoch, a tak to aj dopadlo.

Dá sa teda povedať, že ani tradiční veľkí hráči nemajú nič isté a môžeme vidieť padať aj ďalšie veľké mená?

Boj o prvenstvo v letectve tu vždy bol a je naivné si myslieť, že tradičné značky tu budú navždy. To, čo sa teraz deje, len poukazuje na to, čo mnoho leteckých špecialistov tvrdí už roky, že príde deň, keď budeme sledovať boj o najväčšieho hráča spomedzi aerolínii. Ja si osobne myslím, že mnoho renomovaných lowcostov zanikne v budúcnosti, práve vďaka nerozumným rozhodnutiam, ktoré sledujeme dnes. Dumpingovať ceny sa nedá donekonečna.

V posledných mesiacoch sa skloňuje čoraz viac pojem „letecká kríza“, myslíte si, že naozaj môžu tieto problémy aerolínií spôsobiť krízu?

Ak sa bavíme, takto prehnane, tak krízu môže spôsobiť skôr vážne ohrozenie najväčšieho výrobcu lietadiel na svete, čím Boeing je. Signály, ktoré sú okolo tých nešťastných nehôd, nie sú vôbec dobré. A pravdepodobne na svoje pochybenia, ak sa ich naozaj dopustil, aj doplatí. Boeing má šťastie, že Spojené štáty ho nikdy nenechajú skrachovať. To, že skrachujú letecké aerolínie, nespôsobí leteckú krízu, iba preskupenie síl, čo sa deje celé roky. Len to teraz intenzívne pociťujeme.

Prečo si myslíte, že Spojené štáty by nikdy nenechali skrachovať Boeing?

Boeing vždy bol a bude pýcha amerického priemyslu. Dokonca len čiastočný presun výroby do zahraničia je pre Spojené štáty nemysliteľný. V prípade zakopnutia Boeingu, aj keď fatálneho, ktorého sme svedkami v posledných týždňoch, sú Spojené štáty pripravené zachraňovať Boeing za každú cenu. Súvisí to aj s nadviazanosťou na ostatné priemyselné sektory, ktoré by to ovplyvnilo.

Takže si myslíte, že tie dve letecké nehody spôsobil Boeing?

Takto sa to úplne nedá povedať, pokiaľ sa neskončí vyšetrovanie. Ale podľa krízovej komunikácie, ktorú Boeing predvádza posledný týždeň a že aj on sám hovorí o zmenách v softvéri MCAS, sú vo vyšetrovaní nové posuny a nové zistenia, ktoré nie sú zatiaľ verejné, ale prikláňajú sa skôr k teórii technického zlyhania. Preto viacero veľkých klientov Boeingu zvažuje odstúpiť od zmlúv. Zatiaľ sú to však všetko len špekulácie.

Naozaj zrušia aerolinky objednávky?

Myslím si, že niektorí áno, ako napríklad Lion Air, ktorý sa cíti poškodený skôr prístupom Boeingu. Ale väčšina nie. Boeing je stále považovaný za Ferrari medzi lietadlami a je u pilotov mimoriadne obľúbený. Väčšina z nich podľa mňa zotrvá, iba sa budú snažiť vyťažiť čo možno najlepšie podmienky do budúcnosti.

01 - Modified: 2024-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Že sem príde viac študentov zo zahraničia? Nereálne, hovorí pre HN rektor nitrianskej univerzity (rozhovor) 02 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 03 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor) 04 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 05 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
25. apríl 2024 03:19