7. Rozhovor: Biznis kompenzácií ťahá letecký priemysel ku dnu

Snímka: archív D. Ferjančeka

Ako hodnotíte súčasné problémy Ryanairu, sú štrajky oprávnené?

Zamestnanci Ryanairu podpisujú kontrakty dobrovoľne a veľmi detaile poznajú podmienky, pod ktorými budú pracovať. Ak Ryanair nemení podmienky počas trvania kontraktov, čím by ich logicky porušoval, na štrajk nevidím žiadny dôvod.

Mohlo by to spustiť nejakú reťazovú vlnu aj na iné letecké spoločnosti v boji za lepšie podmienky?

Štrajk je v civilnom letectve bežný nástroj na vytváranie tlaku zamestnancov na zvyšovanie platov. Lufthansa, Air France či Alitalia majú štrajky na dennom poriadku. A to ešte nehovoríme o riadiacich letovej prevádzky či pozemnom personále letísk. Ryanair sa vždy dokázal štrajkom ubrániť. Žiaľ, tento boj prehral a v budúcnosti ho čaká veľa problémov. Rokovanie o ekonomicky udržateľnom raste miezd či zlepšení podmienok zamestnania v zásade považujem za akceptovateľné.

Sú tieto rokovania časté?

Realita je často taká, že namiesto rokovania dochádza k štrajku a požiadavky sú ekonomicky neudržateľné. Výsledkom je prinajmenšom zhoršenie ekonomických výsledkov, prinajhoršom krach spoločnosti.

Čo je najväčšie riziko pri cestovaní nízkonákladovkami?

Cestovanie nízkonakladovkami nepredstavuje vôbec žiadne bezpečnostné ani finančné riziko. Nízkonákladovky plnia tie isté bezpečnostné požiadavky ako ostatní dopravcovia. Ani z finančného hľadiska nie je cestovanie nízkonákladovkou problém. Podľa mňa je to dokonca veľmi výhodné, pretože cenu letu si môže cestujúci vyskladať podľa svojich požiadaviek a peňaženky.

Situácia na leteckom nebi sa pomerne mení, pre klesajúce zisky a zvyšujúce sa náklady už skončili viaceré letecké spoločnosti. Čo môžeme podľa vás očakávať?

Moja prognóza je veľmi skeptická. Som presvedčený, že ďalší v poradí bude niekto veľký a známy. Dôvodov je viacero. Podmienky na podnikanie v letectve sú veľmi nepriaznivé.

Ktoré napríklad?

Kompenzácie za zmeškaný alebo zrušený let vytvorili nové vysokoziskové odvetvie tvorené právnickými firmami, ktoré je v plnom rozsahu platené leteckými spoločnosťami. Pôvodne dobrá myšlienka kompenzácií sa zvrhla na biznis, ktorý ťahá letecké spoločnosti ku dnu. Nie je predsa normálne, aby si cestujúci kúpil letenku za 20 eur a v prípade trojhodinového meškania bol kompenzovaný 200 eurami. Prečo neplatia kompenzácie taxíky, autobusy, vlaky? Matematika je v tomto prípade jednoduchá. Investujú do kompenzácií, lebo musia, a ostatné potom chýba.

Takže treba všetko zvaliť na kompenzácie alebo sú i iné problémy?

Sú, druhým problémom letectva je obrovská konkurencia. Cestujúci sa dnes takmer výlučne rozhoduje podľa ceny. Aerolinky sa tak predháňajú v tom, kto ponúkne lacnejšie letenky. Je to cesta, ako nelietať prázdnymi lietadlami. Nie je to však cesta, ako udržať ekonomicky stabilné podnikanie.

A čo tie negatíva, ktoré nevieme ovplyvniť, ako počasie?

Áno, v letectve je veľmi silná závislosť od faktorov, ktoré nie sú predikovateľné a manažovateľné. Meškania spôsobené počasím, kapacitou vzdušného priestoru, technické problémy, zničené motory či iné časti lietadla po strete s vtákom spôsobujú obrovské straty, ktoré sa len veľmi ťažko kompenzujú.

Akým najväčším problémom letecký priemysel v súčasnosti čelí?

Rast pohonných hmôt je, samozrejme, vážnym problémom, ale do istej miery sa proti nemu dá zabezpečiť. Týka sa všetkých. Najväčším problémom sú kompenzácie cestujúcim, tlak na rast miezd zo strany letového personálu a obrovská konkurencia vyvolávajúca tlak na pokles cien leteniek. Lucia Rusnáková

Najčítanejšie témy