7. Filipínčanka, ktorá dáva kvalitný spánok najchudobnejším

Natividad Chengová reprezentovala v júni Filipíny na vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka v Monaku.
Snímka: EY

Keď sa tesne po druhej svetovej vojne narodila v regióne veľkej Manily, Filipíny patrili k najchudobnejším krajinám sveta. Ona sama vyrastala s rodinou v malom polorozpadnutom dome. Spolu s ôsmimi súrodencami spali naskladaní v jednej miestnosti a premýšľali, čo budú na druhý deň jesť.

Dnes Natividad Chengová patrí k najúspešnejším podnikateľom nielen na Filipínach, ale v celej juhovýchodnej Ázii. Spoločnosť Uratex, ktorú koncom 60. rokov založila spolu s manželom Robertom, vyrába matrace pre milióny ľudí. „Sama viem, aké to je spať na holej zemi. Preto chcem, aby aj chudobní mali prístup ku kvalitnému spánku,“ vysvetľuje pre HN aktuálna filipínska EY Podnikateľka roka Chengová dôvody, prečo sa pred časom pustila práve do tohto sektora.

Tvrdý úder v začiatkoch
Natividad a Robert Chengovci založili v roku 1968 spoločnosť Polyfoam Chemical Corporation, čím sa začala písať história skupiny Uratex. Vo vrecku mali úspory v prepočte, v tých časoch slušných, 65 eur, ale to im stačilo len na rozbeh firmy. Každý deň potom znamenal boj o samotné prežitie podniku vyrábajúceho produkty z umelej peny.

Chengovcom pomáhali príbuzní i priatelia. Nielen peniazmi, ale aj dobrovoľnou prácou. Manželia každé utŕžené peso investovali späť do firmy. Aby ušetrili, spali v dome Robertovej starej mamy. Ich dodávka im slúžila ako kancelária podniku.

Po dvoch rokoch, keď sa ako-tak postavili na nohy, prišiel tvrdý úder. Stačila malá iskra, chvíľa nepozornosti a prvá výrobná fabrika Uratexu plná umelej hmoty a chemikálií zhorela do tla. Chengovci sa však nevzdali. Vymysleli ešte lepší plán, získali úvery aj dôveru dodávateľov a podarilo sa im začať odznova. Zhruba po roku dokázali splatiť všetky svoje dlhy.

Uratex si našiel miesto medzi producentami výrobkov z peny. Firma si postupne rozširovala portfólio v segmentoch stavebníctva, odevov, obuvníctva, nábytkárstva či automobilového priemyslu. Dnes vyváža do Austrálie, amerického ostrova Guam a veľkého množstva ázijských krajín. Keďže je zároveň dodávateľom pre množstvo firiem, jej produkty možno nájsť po celom svete, napríklad vo vozidlách väčšiny japonských automobiliek.

Výlety do Disneylandu
Keď Robert v roku 2003 zomrel, Natividad to od pokračovania biznisu neodradilo. Práve naopak. So sebe vlastnou neústupčivosťou sa sama ujala kormidla riaditeľky firmy, prizvala do jej vedenia dcéru a pustila sa do diverzifikácie. Výrobné linky Uratexu rozšírili svoju produkciu o výrobky pre potravinové kontajnery, lepidlá či plastový nábytok.

Čo sa týka predaja, Natividad sa chce sústrediť na rozšírenie siete vlastných obchodov. V súčasnosti má Uratex 20 predajní, jeho výrobky však môžete nájsť zhruba u tisícky maloobchodníkov po celých Filipínach. „Nie je to jednoduché, keďže samotné Filipíny majú vyše sedemtisíc ostrovov,“ usmieva sa vitálna podnikateľka, ktorá v rodnej Manile dostala prezývku „stará mama komunity“.

Posolstvo vyplývajúce z tohto pomenovania berie úplne vážne. Nielen že svojich dvoch vnukov pripravuje na to, že raz prevezmú firmu, ale stará sa aj o rodiny zamestnancov. Každý rok berie skupinu vybraných pracovníkov a ich detí do Disneylandu v Hongkongu. Pre svojich ľudí má pripravené aj iné benefity, o akých mohli Filipínčania v čase vzniku firmy v druhej polovici 60. rokov minulého storočia iba snívať.

Matrace pre nemocnice
Svoj záujem Chengová nesmeruje iba na najbližších príbuzných či zamestnancov Uratexu. Podporuje školy aj rôzne zariadenia sociálnych služieb. Tento rok pri príležitosti 50. výročia založenia firmy napríklad dostane každá z vybraných 50 nemocníc alebo domovov dôchodcov 50 matracov pre svojich obyvateľov. Podobnú akciu urobila spoločnosť aj pred desiatimi rokmi pri 40. výročí vzniku Uratexu.

So súrodencami sme spali v jednej izbe natlačení ako sardinky

Pre výrobu matracov ma motivovalo detstvo v chudobe, tvrdí pre HN Natividad Y. Chengová, šéfka spoločnosti Multiflex a aktuálna filipínska EY Podnikateľka roka.

Vaše detstvo a študentské roky neboli príliš jednoduché. Snívali ste už vtedy, že by ste mohli rozbehnúť vlastný biznis a zbohatnúť?
Nie. Naša rodina bola v tom čase naozaj veľmi chudobná a to isté platilo aj o všetkých susedoch. Jediné, čo nás zaujímalo, bola škola a to, aby sa nám podarilo zohnať niečo na jedenie. To bolo všetko, o čo sme sa snažili. Takto vyzeral každý deň môjho detstva a následne aj študentských čias.

Mali ste v okolí niekoho úspešného, kto vás inšpiroval?
Vôbec nie. V oblasti filipínskej metropoly, kde som vyrastala, teda Metro Manila, nežili žiadni bohatí ľudia. Keď som bola malá, nevidela som žiadny rozdiel v živote nás a ostatných obyvateľov tejto oblasti. Každý bol na tom rovnako ako my.

Uratex sa postupne vypracoval na jedného z najväčších výrobcov produktov z umelej peny v Ázii. Prečo ste si vybrali práve tento segment?
Keď som dosiahla dvadsiatku a môj neskorší manžel Robert mal len 19 rokov, obaja sme začali pracovať vo fabrike za minimálnu mzdu. Samozrejme, premýšľali sme nad tým, či by sme vôbec dokázali nielen založiť, ale aj uživiť rodinu s takýmito nízkymi príjmami. Rozhodli sme sa teda z továrne odísť a rozbehnúť vlastnú spoločnosť, ktorá by vyrábala a predávala vlastné produkty. Videli sme, že firmy podnikajúce na Filipínach v stavebníctve, službách či iných segmentoch bojujú s nedostatkom umelej peny. Boli tu síce spoločnosti, ktoré mali kvalitné stroje z Nemecka, ale dovoz potrebných chemikálií z Európy im trval dva aj viac týždňov. Produkciu postupne ukončili. Takže sme sa chopili príležitosti my. Uvedomili sme si, že možnosti využitia peny sú v našej krajine naozaj široké.

Ako ste na štart firmy zohnali peniaze?
Na začiatku sme naozaj nemali dostatok kapitálu. Verili sme však, že sa nám podarí získať peniaze z rôznych zdrojov. Od príbuzných, známych aj cez rôzne úvery. Šetrili sme, kde sa dalo. Nakoniec sa nám potrebné peniaze podarilo zohnať.

Ktorý produkt Uratexu považujete dnes za najdôležitejší?
Jednoznačne sú to matrace. Umelá pena má však oveľa viac možností využitia. Dodávame do mnohých tovární na Filipínach i v zahraničí pre rôzne sektory ako je obuvný či odevný priemysel, výroba vankúšov a ďalších produktov.

Ste dodávateľom aj pre vládu?
Niečo sme predávali aj filipínskej vláde, ale je veľmi ťažké získať tam kontrakt.

Produkty ponúkate vo vašich predajniach, alebo ich dodávate obchodom iných reťazcov?
Máme aj vlastné obchody, v ktorých predávame výrobky priamo spotrebiteľom. Väčšina našich produktov je však umiestnená vo veľkých predajniach iných značiek. Dostať ich naozaj v mnohých regiónoch Filipín.

Poďme teraz k vašej úlohe ako kľúčového dodávateľa peny pre rôzne sektory...
Ako som spomínala, pena je nevyhnutná pre výrobu textilných produktov či topánok. Nezaobíde sa však bez nej ani automobilový priemysel. Napríklad už vyše 40 rokov dodávame penu do sedadiel automobilov. V tomto smere je pre nás dôležitý najmä japonský trh. Ich fabriky na výrobu sedadiel mali problémy s dodávkami peny, tak sa obrátili na nás. Vyrábame však aj pre továrne na výrobu nábytku.

V ktorých japonských autách nájdeme vaše výrobky?
Vyrábame pre takmer všetky japonské automobilky, konkrétne pre značky Honda, Mitsubishi či Isuzu, ale napríklad aj pre motocykly Honda. Už viac ako 25 rokov sme však dôležitým partnerom aj pre filipínsky automobilový trh. Oslovil nás domáci automotive priemysel a postupne nám začal dôverovať natoľko, že si od nás vyžiadal o 30 percent viac peny než japonský trh.

Do ktorých krajín exportujete svoje výrobky?
Vyvážame tovary do Japonska, na Nový Zéland, Guam a niečo aj do Spojených štátov. Ale väčšina našich exportov je nepriama. Predávame napríklad penu do nábytku, ktorý potom jeho výrobca exportuje do Holandska či iných krajín Európy.

Plánujete aj expanzie do nových krajín?

Chceme sa zamieriavať na našu krajinu. Filipíny majú viac ako sedemtisíc ostrovov a logistika je tu veľký problém. Napriek tomu sa snažíme expandovať z domovskej oblasti Metro Manila a dodávať skutočne do celej krajiny.

Pripravujete pre trhy aj nové produkty?
Nie tak celkom. My sa každý rok snažíme naše produkty zlepšovať tak, any boli s nimi zákazníci čo najviac spokojní. Takže nevyvíjame úplne nové výrobky, ale skôr inovujeme už existujúce. Samozrejme, občas vojdeme aj do úplne iného segmentu a prinesieme na trh nové produkty. Najnovšie napríklad robíme plastové stoličky a stoly.

Aký dôraz kladiete na výskum a vývoj?
Veľmi veľký. Priamo v našej fabrike máme oddelenie výskumu a vývoja. Niektoré spoločnosti doň dokonca nosia ich vlastné produkty na testovanie. Do inovácií investujeme skutočne veľa peňazí. Pozývame k nám odborníkov zo Spojených štátov, Európy či Japonska. Pomáhajú nám v našom úsilí, ako by sme ešte viac mohli zlepšiť naše výrobky.

Zúčastňujete sa vy osobne na vývoji nových produktov?
Máme špeciálny tím, ktorý sa tým zaoberá. Ja a moja dcéra však nakoniec musíme všetko schváliť. Naši kolegovia navrhujú a vyvíjajú, my sa k nim niekedy pripájame. Prirodzene, sledujeme vývoj na trhu aj počínanie ostatných podnikov.

Je Uratex rodinnou firmou a pripravujete vaše vnúčatá na to, že v budúcnosti prevezmú riadenie celého podniku?
Áno, je to skutočný rodinný biznis. Prirodzene, už teraz pripravujeme moje vnúčatá na jeho prevzatie. Jeden vnuk má 29 rokov a pracuje vo firme, druhý má 20 a je tretiakom na univerzite. Je síce medzi nimi veľký vekový rozdiel, ale obaja sa radi pozerajú na výrobné operácie v továrni. Ten starší sa už zúčastňuje na poradách, prichádza s vlastnými nápadmi.

Na ktorý sektor vášho biznisu sa budete zameriavať v najbližšom období?
Na spotrebiteľský segment, teda priamy predaj klientovi.

Kde vidíte vašu spoločnosť o päť alebo desať rokov?
Môžem vám prezradiť plány na päť rokov, keďže veci pripravujeme dopredu vždy len na toto obdobie. Takže momentálne je vo výstavbe veľká fabrika na Filipínach. Už pre ňu dovážame všetky stroje z Nemecka. Trvá totiž zhruba dva roky, kým k nám z Európy prídu všetky potrebné zariadenia, ktoré budeme potrebovať. A potrvá ešte ďalší rok, kým sa celá továreň uvedie do prevádzky. Takže toto plánujeme do roku 2023.

V ktorých segmentoch ste číslom jeden?
V segmente výroby matracov a penových produktov pre automobilový priemysel sme najväčší na Filipínach aj v celej juhovýchodnej Ázii. Máme pritom stále možnosti rastu. Naše továrne sú veľmi veľké, stále je tam dosť priestoru pre ďalší rozvoj.

Povedali ste, že ste sa narodili do veľmi chudobnej rodiny. Je to hlavný dôvod, prečo dnes venujete toľko peňazí charite?
Určite áno. Keď sme boli mali, tak ja aj mojich osem bratovv a sestier sme spali v jednej miestnosti natlačení ako sardinky. A to je aj dôvod, prečo je našou misiou poskytovať ľuďom dostupné matrace. A nielen to. Dávame im príležitosť vyštudovať na univerzite. Ponúkame úhradu školného deťom našich zamestnancov, ale i celej komunite. Na univerzite už vyštudovali viac ako tri stovky takýchto detí.

Z ktorých krajín sveta pochádza vaša hlavná konkurencia?
Teraz je najväčším konkurentom Čína. Akurát som nedávno dostala správu od môjho manažéra, že istý Číňan sa zaujíma o možnosti predávať u nás matrace vyrobené v jeho domovskej krajine.

Čo by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli dosiahnuť taký úspech ako vy?
Ak chcete byť úspešní, musíte tvrdo pracovať, úsporne podnikať a okamžite reagovať, keď je nutné pristúpiť k akcii. Obzvlášť ak si to vyžadujú naši zákazníci či zamestnanci.

Najčítanejšie témy